Arek Tobiasz
| 16-08-2015, 17:04:29
Czy w trzecim sezonie dramatu „Ray Donovan”, tytułowy bohater serialu będzie działał na własną rękę. Ale jak długo to potrwa?
Pod koniec drugiego sezonu Ray (Liev Schreiber) odciął się od swojego biznesowego współpracownika Ezry (Elliott Gould) po tym jak Ezra zlecił zamordowanie dziennikarki z Bostonu, Kate McPeherson (Vinessa Shaw), aby chronić przed opublikowaniem sekrety Raya i Ezry.
Tymczasem Ray również zdystansował się wobec swojej żony Abby (Paula Malcomson) po jej romansie w poprzednim sezonie. Między tym a naturalną skłonnością Raya do trzymania się z dala od swojego ojca Mickeya (Jon Voight), Ray jest mocno odosobniony jak trzeci sezon się zaczyna.
„To było ważne dla nas, aby ocenić wpływ wszystkiego przez co Ray przeszedł do rozpoczęcia serialu” — powiedział producent wykonawczy David Hollander. „To był czas, aby oglądać jak ma odpowiedź na wszystkie te wydarzenia w swoim osobistym życiu, zawodowym życiu, i jak rozwinął się jako mężczyzna i ojciec. Ray jest obrazoburczym mężczyzną z Południa, który żyje według zasad, które są jakoś hipokryzją. Ma moralne centrum w bardzo niemoralnym świecie, w którym jest Ray, a Ray jest sam. I tutaj są konsekwencje na jego niezdolność wybaczenia i jego niezdolność odpuszczeniom ludziom za to co postrzega za wykroczenie przeciwko niemu albo przeciwko moralnemu kodeksowi, którego przestrzega. To było naprawdę ciekawe, aby umieścić go w bardziej odizolowanym miejscu, gdzie te zasady, które stworzył i według których żył są tak skuteczne teraz, że zmuszają go do życia w innym świecie”.
Ale jak bardzo jest inny? Nawet chociaż serial przeszedł twórcą przemianę za kulisami — Hollander przejął stery od twórczyni serialu Ann Biderman, która opuściła serial między sezonami — serial nadal jest bardzo mocno o tym o czym zawsze był. Jak nowy sezon się zaczyna, Ray nadal naprawia problemy bogatych i sławnych, i wczesna scena obejmuje osobę, której czasy świetności minęły, a jego męskość zostaje wzięta na zakładnika, aż Ray nie zapłaci właścicielce sex shopu tego czego żąda. Więc, co Ray naprawdę zyskał ze swojej nowo odkrytej niezależności?
„Co Ray robi w tym roku w pewnym sensie to, że zrywanie więzi jest jedynym sposobem jaki zna. Historia w tym roku jest naprawdę o tym jak rzeczy, których Ray podświadomie szuka pozwalają mu wierzyć, że próbuje nowych rzeczy” — mówi Hollander. „Myśli, że może działać na własną rękę. Wierzy, że może znajdzie drogę w kierunku legalności. Więc, poruszamy się w tym pomyśle, ale w tym samym czasie jesteśmy wierni temu kim jest Ray, a czym jest twardy dzieciak z południowego Bostonu, który znalazł się w Hollywood przez przypadek. Nie sadzę, że tutaj są inne rzeczy, które Ray może zrobić poza podążaniem tą ścieżką. Możesz żyć bardzo blisko wyjątkowo odnoszących sukcesy ludzi przez całe swoje życie, ale pytanie dla Raya brzmi: Czy może być taką osobą? Czy może być wyjątkowo odnoszącym sukcesy osobą, a nie tylko ich chronić?”
Tutaj pojawia się Andrew Finney (gościnnie Ian McShane), miliarder i producent, który werbuje Raya do uratowania swojego syna, który został porwany pod tajemniczymi okolicznościami. Jak Ray zostaje coraz bardziej uwikłany z Finneyem, i jego córkę Paige (gościnnie Katie Holmes), próbuje robić co w swojej mocy, aby nie znaleźć się pod ich wpływem. UWaga spoiler: Inne okoliczności nie pozwolą Rayowi na osiągnięcie sukcesu w krótkim czasie.
„Naprawdę chciałem zobaczyć Raya w środku potężnej dynamiki rodzinnej, która dałaby mu jakiegoś rodzaju inną perspektywę w porównaniu do swojej własnej rodziny” — mówi Hollander. „Inna sprawa, która była ciekawa to patrzenie na władzę przez różne pryzmaty. Postać Ezry jest, jak Ray, dostarczycielem usług. Ktoś taki jak postać Iana McShane’a ma wielu Ezrów wśród swoich pracowników, więc rozmawiamy o różnych sposobach dostępu do świata. To było ciekawe dla mnie, aby umieścić Raya w tym świecie, gdzie wszystko jest możliwe i mieć Raya jak tonie w tym świecie nieco”.
Ale ostatecznie, Hollander mówi, Ray nie szuka pieniędzy czy aspirującego stylu życia u Finneya. „Zawsze szukał potężnej postaci ojca” — mówi. „To mroczniejsza strona jego z przeszłych bolesnych wspomnień i jego niechęć w kierunku własnego ojca. Tutaj jest przyciąganie w kierunku potężnych ludzi, którzy powiedzą mu, że wykonuje dobrą robotę”.
Jednak jedną z głównych zmian w tym sezonie jest zauważalny brak dzielenia ekranowego czasu między Rayem a jego prawdziwym ojcem Mickeyem, którego ostatni plan umieścił go w sprzedaży narkotyków przez grupę prostytutek. (Jednak Mickey jest komicznie przerażony, ze dni pracy na ulicach zostały zastąpione przez seks poprzez internetowe kamerki). Ale Hollander mówi, że serial nigdy w pełni nie odejdzie od udręczonej dynamiki Mickeya i Raya. „Tutaj pojawia się taki moment, gdzie ta separacja zmienia naturę ich relacji” — mówi. „Pierwsza połowa roku, są na wyraźnie narysowanych równoległych ścieżkach. Ale pod koniec roku są głęboko powiązani w inny sposób i w taki w jaki nie byli powiązani nigdy wcześniej”.
Hollander również obiecuje perspektywę zmiany dla Raya w domu z Abby. „Początkowo jest wkurzona i podnosi się po hipokryzji swojej kary” — Hollander mówi o napięciu między Rayem a jego żoną. „Ale również chcieliśmy spojrzeć na Abby w sposób bardziej wielowymiarowy. W skomplikowanych i dorosłych relacjach, ktoś musi zmienić się najpierw. Ktoś musi podjąć wybór, aby zmienić albo zakończyć związek. Więc w tym roku patrzymy na Abby jako ktoś z możliwością zmiany w naturze tego jak radzi sobie z Rayem i gdzie ona jest w tym. Dajemy Abby trochę własną podróż”.
To znaczy, że Ray nie lubi zmieniać się za bardzo. Ale czy na pewno? „Ten sezon jest poświęcony w dużej mierze na oglądaniu jak Ray stawia czoła duchowemu kryzysowi” — mówi Hollander. „Jak mężczyzna taki jak ten, który fundamentalnie nie został zbudowany na duchowej świadomości, może borykać się z tym? Wszechświat ma wiele rzeczy dla Raya, a myślę, że on nie ma wyboru, ale musi spojrzeć na to co się mu wydarzyło i postanowić czy może czegoś nauczyć się z tego. Ray ciągle jest wrzucany w najbardziej mocne emocjonalne miejsca i czujemy jakby dla mężczyzny po czterdziestce, to istotne, aby nauczyć się czegoś z tego. Myślę, że Ray przede wszystkim musi nauczyć się przebaczenia. Pytanie brzmi co zamierza z tym zrobić”.