"Downton Abbey" powraca z kolejnymi sekretami wyższych elit - i seksem!


Arek Tobiasz   Arek Tobiasz | 31-12-2014, 00:51:09




To może być rok, kiedy lady Mary staje się kochanką - lub, przynajmniej, przejmuje kontrolę. W premierze piątego sezonu dramatu historycznego "Downton Abbey", najstarsza córka Crwaley (Michelle Dockery) rozważa niemoralną propozycje dżentelmena jak rozmawiają w jej sypialni. Jej jedno zastrzeżenie jeśli zgodzi się na schadzkę: "Nikt nie może się nigdy dowiedzieć".


Po dwóch latach opłakiwania swojego męża, Matthew, Mary jest gotowa "zacząć żyć i dokonać zmian" - mówi Dockery. Odzyskała królewskie powietrze i sarkastyczny dowcip odziedziczony po swojej potężnej babce, hrabinie wdowie Violet (Maggie Smith, która zdobyła dwie nagrody Emmy za jej miażdżące riposty). Jak Mary wyjaśnia w premierze sezonu, nie tylko chce właściwego ojca dla swojego dziecka, George'a, ale również kogoś, z kim będzie mogła się zaangażować bez problemu - "Zamierzam być tak szczęśliwa z moim drugim mężem jak byłam z pierwszym" - i chce się upewnić, że są zgodni pod każdym względem. W tym celu nadal żongluje między dwójką zalotników, którzy uwodzili ją w poprzednim sezonie: wyglądającym na szczerego Tonym Gillinghamem (Tom Cullen) i mówiącym wprost Charlesem Blakem (Julian Ovenden). "Pochyla się w kierunku jednego z nich" - mówi Dockery - "ale obaj są przystojnymi, szlachetnymi mężczyznami".

Niezależnie od tego czy sprosta standardom Mary to jest to dalekie od postanowienia. "Tworzenie drugiego małżeństwa jest skomplikowaną sprawą" - mówi producent wykonawczy Gareth Neame. I Mary nie jest jedyną, która rozważa drugą szansę na miłość. Lord Merton (Douglas Reith) nadal zaleca się do matki Matthew, Isobel (Penelope Wilton), a Violet bawi się w swatkę. "Romans" - mówi Neame - "nie jest całkowicie zarezerwowany dla młodych".

Ponownie znaleziona pełność Mary rozszerza się poza sypialnię. Początkująca bizneswoman ma zamiast uczynić finansowo niepewne Downton opłacalną inwestycją, a jej plan często jest w konflikcie z staromodnymi sposobami swojego ojca, Roberta (Hugh Bonneville). "Robert ma moralność opartą na odpowiedzialności XIX-wiecznego właściciela ziemskiego. To urocze, ale to pozostawia go i majątek wrażliwym" - mówi twórca Julian Fellowes, który sam żyje w XVII-wiecznym angielskim dworku. "Z historycznej perspektywy, przyszłość Downton jest daleka od bycia czymś pewnym. Lata 20. są pierwszą falą podupadania wielkich rodzin i ich wielkich domów. Mary jest bardziej stworzeniem współczesnego świata".

Mimo to, jak współczesna stara się być, Mary wie z doświadczenia, że łamanie społecznego tabu nie jest czymś co dzieje się łatwo. Utrata dziewictwa w pierwszym sezonie z odwiedzającym tureckim dyplomatą - który potem umarł w jej łóżku - prawie pokrzyżowało jej plany po tym jak sekret wyciekł przez jej wściekłą siostrę Edith (Laura Carmichael). Aby ocalić swoją rodzinę przed wstydem, Mary zgodziła się poślubić aroganckiego wydawcę gazety, aby nie mógł napisać artykułu. (Ostatecznie okazał się być dżentelmenem i zrezygnował z publikacji). Odkąd Maty czuła się zobowiązana, aby rozpocząć małżeństwo z zupełną szczerością, czy kolejny mężczyzna, którego wybierze okaże się tak wyrozumiały jak Matthew, kiedy poznał prawdę?

Sekrety sączą się przed Downton jak rzeka w tym sezonie. Nikt nie ukrywa większego sekretu niż Edith, która ma córkę po igraszkach z jej żonatym - i teraz zaginionym - pracodawcą, Michaelem Gregsonem (Charles Edwards). Tylko jej ciotka Rosamund (Samantha Bond) i babcia Violet wiedzą, że Edith urodziła córeczkę, ale chociaż nie są świadome, że Edith umieściła dziecko, o imieniu Marigold, u miejscowego farmera i jego żony. "Stara się znaleźć sposób, aby być częścią życia Marigold, kiedy ukrywa to przed rodziną" - mówi Carmichael. "Jeśli się dowiedzą, to będzie szokujące i haniebne".

"Społeczeństwo może okazać się ślepe na wdowę, która ma romans" - mówi Fellowes - "ale nie będą tak wybaczający dla młodej kobiety, która zaszła w ciążę z mężczyzną, który nie może jej poślubić". Mary i Edith miały pecha jak pierwszy raz uprawiały seks, żartuje Carmichael. "Myślę, że Julian próbuje przekazać wiadomość młodym kobietom".

Młodzi mężczyźni w erze "Downton" mogą mieć większą seksualną wolność, ale nadal przykuci są do swojej klasy społecznej. Tom Branson (Allen Leech), dawny szofer Crawleyów i wdowiec po najmłodszej córce Sybil, jest uwikłany między jego irlandzką nacjonalistyczną przeszłością i jego teraźniejszością jako uprzywilejowany gość swoich utytułowanych teściów. "Tom stara się znaleźć swoje miejsce w świecie" - mówi Leech, dodając, że jego ognista socjalistyczna przyjaciółka, nauczycielka Sarah Bunting (Daisy Lewis), pomaga mu. "Trudne pytanie dla Toma jest takie, że aby być sobą, czy musi opuścić Downton?"

Pracownicy rezydencji również żyją w obawie, że tajemnice wyjdą na jaw. Baxter (Raquel Cassidy), pokojówka Cory, jest szantażowana przez knującego kamerdynera Thomasa (Rob James-Collier). Wie o przestępstwie z przeszłości Baxter i zmusza ją do szpiegowania pokojówki Anny (Joanne Froggatt) i jej męża, Batesa (Brendan Coyle), którego Thomas nienawidził odkąd Bates zajął jego pracę jako lokaj Roberta. Czego ani Baxter ani Thomas nie wiedzą to, że Bates jest podejrzewany o zamordowanie Greena, lokaja lorda Gillinghama, który zgwałcił Annę w poprzednim sezonie. Czy Bates pomścił swoją żonę przez pchnięcie Greena pod autobus? "Jest niebezpieczeństwo jeśli chodzi o Batesa" - mówi Fellowes - "że powróci do więzienia, kiedy to pojawił się tam po raz pierwszy jak został fałszywie skazany za zabicie swojej pierwszej żony". Nawet Anna martwi się, że może być winny. "Co wydarzyło się nadal ich prześladuje" - mówi Neame. "Jako fan, mam nadzieję, że ta para wróci do serca ich związku, który jest niesamowicie silny i ciepły".

Jak wszystkie te historie się rozgrywają, widzowie mogą być szczęśliwi, że "Downton", ponownie nagrodzone Złotym Globem i SAG Award w styczniu, już zostało przedłużone o szósty sezon. I pomimo doniesień, że szósty sezon może być ostatni, Fellowes mówi, że nie ma planów opuszczania jeszcze posiadłości. Jednak ostrzega, że nie jest zainteresowany "zestarzeniem się z postaciami" czy zaciągnięciem ich do przygnębiających lat 30.

Oczywiście jeśli decyzja należałaby do stacji, Crawleyowie i ich pracownicy zobaczyliby lata 50. i dalej. "Każdy rok przewyższa ostatni" - mówi Rebecca Eaton, która przez 29 lat była producentką wykonawczą "Masterpiece". Wyniki oglądalności czwartego sezonu "Downton" wzrosły o 12 procent w porównaniu z trzecim.

Dockery, na przykład, planuje pozostać z "Downton" do czasu aż Followes zakończy serial. "Uwielbiam grać Mary, i kocham być częścią serialu, który dla nas wszystkich jest czymś naprawdę szczególnym" - mówi. Nikt z nas nigdy nie wyobrażał sobie jak wielkim sukcesem stanie się serial. Dlaczego miałabym chcieć go opuścić?"



Kategorie: Spoilery Wywiady Telewizja 
Seriale: Downton Abbey 

Zobacz również: