Arek Tobiasz
| 05-07-2014, 21:35:24
Reżyser Alex Graves mówił już wcześniej o finale czwartego sezonu "Gry o tron".
Po wyreżyserowaniu czterech odcinków sezonu i zajęciu się pewnymi najtrudniejszymi scenami w tym roku, powiedział, że śmierci Shae i Tywina była "najtrudniejsze emocjonalnie" dla niego.
"To są sceny, o których wiesz od chwili, kiedy zostajesz zaangażowany w serial. Są tak kluczowymi, znanymi sekwencjami" - powiedział. "Kiedy dowiadujesz się, że będziesz je reżyserował, to jesteś jak: 'O mój Boże, mam nadzieję, że tego nie schrzanię'".
Również mówi o Daenerys kierującej się na skalistą drogę w piątym sezonie.
"Jesteś bardzo mocno przygotowany pod kolejny rok, sprawiając, że jest teraz sama" - mówi Graves. "Każdy kogo spotkała na swojej drodze został wygnany lub odesłany. Jest w bardzo, bardzo mrocznym miejscu, do którego udamy się w kolejnym roku".
Tutaj Graves mówi o bolesnej śmierci Ogara, zdradza to, gdzie Arya zmierza w kolejnym roku i ujawnia co zostało wycięte z finału.
O jaką scenę bałeś się najbardziej?
O wszystkie. Finał był taką potęgo, jeśli spojrzymy na scenę po scenie. To rozpoczyna się misją samobójczą przekształconą w inwazję. Te pierwsze kilka minut, a to nie staje się ani trochę lepsze po tym. Nawet starcie Leny [Headey] i Charlesa [Dance'a], ta scena była wielka dla mnie do nakręcenia - więc to wszystko było bardzo trudne.
Mance Rayder był bardzo sympatyczny w tym odcinku. Co było kluczem do tego, aby zrobić to dobrze?
Ciaran [Hinds] jest niesamowity. Co zrozumiał od samego początku to, że Mance jest na tyle inteligentny, aby siedzieć naprzeciwko młodego przywódcy i uświadomić sobie, że najlepszym sposobem, aby wygrać jest logika. Wie, że Jon jest na tyle inteligentny, że jeśli przekaże odpowiednie rzeczy, to osłabi determinację Jona. Przedstawia to w tak szczery, logiczny sposób, co wpływa na Jona - ponieważ Jon nie jest jakimś brutalem, jest rozwijającym się genialnym przywódcą. To ostatecznie działa. Kiedy Stannis mówi: "Powinienem go zabić czy nie?" Jon mówi; "Nie zabijaj go".
Stannis wyglądał tak fajnie i królewsko w tym.
Wszystko co musisz zrobić to umieścić Liama [Cunninghama] i Stephena [Dillane'a] na koniach, a oni wyglądają dość królewsko. Kiedy nakręciliśmy pierwszy odcinek w Smoczej Skale, powiedziałem: "Słuchaj, nie martwcie się. Będziecie zabijać ludzi na koniach w finale", a oni rozpromienili się i byli jak: "Hurra, wreszcie będziemy robić to co powinniśmy".
Jaka była najtrudniejsza scena Daenerys?
Obsadzenie dwójki mężczyzn, którzy pojawili się na jej dworze było kluczowe. Przygotowujemy bardzo mocno przyszły rok, ustalając to, że będzie teraz sama. Każdy kogo spotkała po drodze został wygnany lub odesłany. Jest teraz w bardzo, bardzo mrocznym miejscu, do którego zmierzamy w przyszłym roku. Emilia Clarke wykonała świetną robotę, jak zawsze.
Jak długo zajęło kręcenie scen Brana?
Część z szkieletowymi istotami zajęła pięć dni na nakręcenie, a sekwencja jaskini pochłonęła dwa dni. To nie było wystarczająco dużo czasu dla mnie - to było bardzo intensywne. Dziecko Lasu i wrona z trzema oczami są częścią głębokiej historii serialu, która rzeczywiście powróci jak serial trwa dalej.
Gdzie były konkretne wyzwania przy scenie z jaskinią?
Filmowanie wrony z trzema oczami i wprowadzenie drzewa - uzyskanie dobrego oświetlenia - było wyzwaniem. To był koniec sezonu, a my wydaliśmy prawie wszystkie pieniądze. To byłoby świetne posiadając kolejny dzień.
Odcinek był nieco dłuższy niż zwykle, czy dostaliście dodatkowy czas, aby to nakręcić?
Zazwyczaj tworzę reżyserski montaż i to jst na czas. Ten montaż okazał się mieć za dużo minut, a ja martwiłem się, ponieważ jestem dość dobry w montowaniu rzeczy i miałem naprawdę ciężki czas. Aż nagle dostałem telefon do Davida Benioffa, który powiedział, że HBO wyemituje to w całości.
Walka Ogara (Rory McCann) i Brienne (Gwendoline Christie) była może najsmutniejszą częścią tego odcinka. Jak wyglądało kręcenie tego?
Uwielbiam tych aktorów, a oni byli naprawdę w to zaangażowani - świetnie się bawiliśmy. Kręciliśmy przez cztery dni w Islandii na tej górze. Scena, gdzie Briennie spotyka Aryę [Maisie Williams] jest jedną z najlepiej napisanych scen w serialu. To było dramatyczne, ponieważ masz walkę między dwójką ludzi i nie wiesz, któremu kibicujesz, aby wygrało. Nie chcesz, aby ktoś z nich został zabity. To była wypieszczona przeze mnie scena, a włożyłem w to wiele pracy. Byłem bardzo zadowolony z tego jak to wyszło, szczególnie z aktorstwa.
Ogar jest prawdopodobnie martwy. Co powiedział ci aktor o swojej scenie śmierci?
Wszystko co mówił jest dość brzydkie. Jedną z rzeczy, którą powiedziałem do Rory'ego, było: "Wszystko co musisz powiedzieć to w zasadzie: 'Kocham cię. Zabij mnie'". Zrobił to w tym sensie braterskiego czy ojcowskiego przywiązania do niej, a to nie zostało naprawdę odwzajemnione w jego ostatnich chwilach.
W twojej głowie, czy Arya opuściła Ogara bez zabicia go, ponieważ to był gorszy los dla niego?
To naprawdę ważne dla mnie, aby pokazać jak rusza dalej. Historia nie jest o tym, że Ogar jest prawdopodobnie martwy. Historia jest o tym, że ona teraz rusza dalej wkraczając w dorosłość na własną rękę w widocznie mroczny sposób. To jest ważna historia do opowiedzenia. Ona rozpoczyna większą podróż niż ta, którą kiedykolwiek miała.
To ostatnie ujęcie było wspaniałe. Gdzie kręciłeś finałową scenę?
To jest statek, który wykorzystują przy tworzeniu wielu statków. Kręciliśmy to na parkingu w Irlandii, gdzie mają ten statek. To było w tym momencie sezonu, gdzie nie zostały żadne pieniądze. Ale pomyślałem: "Do diabła z tym. Zamierzam pokazać to w sposób w jaki myślę, że to powinno pójść", i przygotowałem to wielki ujęcie. Pojawiłem się kolejnego dnia i dostałem te spojrzenia mówiące: "Dlaczego nam to robisz? Nienawidzimy cię". Potem jak zawsze w przypadku producentów w serialu, odwrócili się i powiedzieli: "To jest finałowy moment. Myślimy, że to jest świetne i musimy to zrobić". Znaleźli sposób, aby wykombinować pieniądze i doprowadzić do tego, a ja jestem za to naprawdę wdzięczny".
Odcinek ma wielkie punkty zwrotne dla większości postaci.
Nie zapominaj o podwójnym znaczeniu tytułu. Czy tytuł jest o dziecku lasu, czy tytuł jest o dzieciach Starków? Widzisz jak Starkowie mają ważne punkty zwrotne w historii, w tym Sansa [Sophie Turner] w ósmym odcinku, gdzie staje się panią Orlego Gniazda. Ta scena była pierwotnie w finale. Ostatni sezon zakończył się rozsypką Starków. Ten sezon kończy się rozsypka Lannisterów.
O co bałeś się najbardziej jeśli chodzi rzeczy z Shae i Tywinem? To musiało być bolesne do kręcenia?
To było bolesne. Z czterech odcinków, które nakręciłem, te sceny były najtrudniejsze dla mnie emocjonalnie. To są sceny, o których wiesz od chwili jak zostajesz zaangażowany w pracę przy serialu. To są takie kluczowe, słynne sekwencje. Kiedy dowiadujesz się, że będziesz je reżyserował, to jesteś jak: "O mój Boże, mam nadzieję, że tego nie schrzanię". To sprowadza się do tych małych chwil - jak wtedy gdy Peter [Dinklage] widzi Shae? Jakie tempo to ujawni? Co ważniejsze, biorąc pod uwagę, że byli tak skuteczni w ich miłosnej historii w czasie poprzednich kilku lat, jak to się dzieje, że on ją morduje? To nie jest tak jakby był Ramsayem. Tyrion Lannister nie budzi się każdego ranka chcąc zabijać ludzi. To było stworzenie tego strasznego, chaotycznego, łącznego momentu, który uruchamia morderstwo.
Sibel mówi, że Shae chwyciła za nóż w samoobronie, ale trudno jest powiedzieć kto dokładnie zawinił.
W mojej głowie, każdy ruch jaki podejmowali miał być samoobroną czy atakiem, a trudno jest powiedzieć który był którym.
Tywin ma świetną mowę w wychodku. Jak wyglądało kręcenie tego?
To prawdopodobnie jedyny raz jak spędziłem cały dzień kręcąc scenę w toalecie. To było upewnienie się, że wszystko wskazuje jasno na to, że Tywin wykonuje świetną robotę starając się wygadać swoje wyjście z tej sytuacji i ogląda Tyriona, aby zobaczyć czy to działa. Tywin nie może pozbyć się sposobu w jaki postrzega kobiety, a to jest rzecz, która zezłościła Tyriona i ostatecznie doprowadziła do jego porażki.
Bierzesz sobie wolne od "Gry o tron" w przyszłym roku. Przygotowałeś tak wiele świetnych historii pod piąty sezon - czy jest jakaś szczególna, której wyczekujesz, aby ją zobaczyć czy chciałbyś być w stanie ją wyreżyserować?
Oprócz tego wszystkiego, powiem Cersei. Lena jest taką genialną aktorką, gdzie naprawdę chcę zobaczyć co zrobi dalej. Ale również, widziałeś finał. Jak myślisz co się wydarzy, kiedy Cersei się obudzi? Jaime uwolnił Tyriona, a on zabił jej ojca po drodze ucieczki. Będzie naprawdę wkurzona. Nie sądzę, że zdradzam cokolwiek jeśli chodzi o to co Cersei zrobi po obudzeniu się tego ranka.
Czy masz ulubiony moment, który wyreżyserowałeś w tym sezonie?
Jestem naprawdę wdzięczny, że David i Dan dali mi tak wiele odpowiedzialność, i jestem tak wdzięczny, że miałem tak wiele pomocy przy tym co starałem się osiągnąć. Załoga sprawiła, że to się stało mimo wszelkich przeciwności. Jestem po prostu wdzięczny, że udało nam się to osiągnąć. Niezależnie od tego co ludzie pomyślą, to był bardzo napięty budżet w tym co staraliśmy się zrobić.
Jesteś fanem „Gry o tron”? Może chciałbyś mieć gadżet związany z twoim ulubionym serialem? Kliknij tutaj, aby zobaczyć dostępne produkty.