redakcja
| 25-04-2014, 03:59:54
Uwaga spoiler: Jeśli nie widziałeś jeszcze finału piątego sezonu "Justified", "Restitution", napisanego przez Freda Golana i Dave'a Androna oraz wyreżyserowanego przez Adama Arkina, przestań czytać teraz. Jak w czasie całego sezonu showrunner Graham Yost zabiera nas do pokoju scenarzystów.
Powiedziałeś wcześniej, że scnarzyście myśleli finałowym sezonie serialu, gdy usiedliście by zaplanować ten rok. Jak wcześnie zdecydowaliście, że sezon skończy się z Avą między Boydem i Raylanem?
Wpadliśmy na to całkiem wcześnie w przerwie sezonu. Myślę, że mogliśmy myśleć o tym, gdy tylko luźno rzucaliśmy różne pomysły dotyczące końca tego sezonu. Gromadziliśmy je i myśleliśmy: „Dobrze, co zamierzamy zrobić w następnym roku?” Po prostu wydawało się to bardzo fajne, jeśli Raylan byłby powodem, dla którego Ava wyszła z więzienia i powodem dla którego ją wyciągnął z więzienia było zaprowadzenie go do przestępców Kentucky, a szczególnie Boyda i jak by to się rozegrało?
To zaskoczyło wielu fanów, włączając w to mnie, że przebywała w więzieniu przez cały sezon, ale musieliście doprowadzić ją do takiej desperacji by chciała zwrócić się do Boyda by ocalić samą siebie. W tym momencie, zdała sobie sprawę, że jej jedyną opcją by przeżyć w więzieniu to pozostać w samotną lub walczyć o życie każdego dnia.
Musieliśmy doprowadzić ją do desperacji, ale także chcieliśmy zobaczyć ją zdaną na samą siebie i pokazać, że jest zdolna przetrwać – to jest naprawdę trudne. Nasz pomysł był taki by Ava utrzymała się na powierzchni, ledwo, ale jest tylko tak wiele ruchów, jakie może wykonać i kończy dokładnie przeciwko temu. Zrobiła wszystko co mogła. Wprowadziliśmy ten pomysł w poprzednim odcinku, gdzie Raylan zrozumiał jak zła jest jej sytuacja. Mamy poczucie, że on ma dwie myśli: jedna jest taka, że może pomóc im dorwać Boyda, choć wątpi, jak bardzo może jej zaufać. Ale druga sprawa jest taka, że nie chce jej widzieć w więzieniu. Tak bardzo jak Raylan może mówić o ludziach stających się kozłami ofiarnymi i tego typu sprawach, myślę, że troszczy się o Avę.
Wróćmy do początku odcinka. Darryl został wyswobodzony, a Gutterson został przydzielony by go przywiązać. Darryl odszedł i wyraził zaniepokojenie poziomem komfortu Guttersona, jeśli musiałby spać w jego samochodzie, a Gutterson odpowiedział, „To może równie dobrze być długa noc w szampańskim pokoju z powodu tego jak wygodną erekcję zamierzam mieć patrząc, jak twój suczy tyłek się ściska”. Uwielbiam Guttersona za jego stałe nawiązania do erekcji, podniecenia i twardnienia. Skąd to się wzięło? Ponieważ to jest niesamowite, czekam na więcej.
[Śmiech] Nie wiem. To jedna z tych rzeczy, która sama się rozprzestrzenia, wiesz. To działało w przeszłości, więc zróbmy to jeszcze raz. Ale teraz, gdy o tym powiedziałeś, już więcej tego nie zrobimy. Zniszczyłeś to. Muszę natychmiast zadzwonić do Jacoba [Pittsa].
Palenie Darryla w tej scenie też było spektakularne.
Miachael [Rapaport] zrobił dobrą robotę paląc w tym sezonie. [Śmiech] Było wiele stylu w sposobie, w jaki pali. To było z gestem. Było wiele dymu i wielkiego palenia i wszystkiego takiego. Ta scena była prawie taka sama jak w pierwszym szkicu. A potem masz tych dwóch aktorów razem i jest ta odrobina magii. Też kochamy tę scenę.
Już wiem dlaczego byłeś taki stanowczy w zeszłym tygodniu, że nie mogę mówić o śmierci Jimmiego na koniec tego odcinka.
Ponieważ miał wkrótce umrzeć!
Odkrycie, że próbował uciec gdy Boyd przybył do baru by ostrzec go, że tam jest kartel sprawiło, że kochasz go jeszcze bardziej.
Wiem. Chcieliśmy by sytuacja Boyda była desperacka. Mogłeś zapomnieć kto dokładnie postrzelił Jimmiego, ale to był ktoś kogo Boyd postrzelił godzinę później. Więc wyegzekwował swoją zemstę. W pierwszej wersji mieliśmy tylko: „Jimmy został postrzelony”. I to Arkin przyszedł z pomysłem, postrzelmy go przez taśmę izolacyjną i nie pozwólmy mu umrzeć nagle. Więc to stało się wydłużoną sprawą: Gdy umiera, wie, że umiera a Boyd nie może nic zrobić, jest bezsilny. Pomyśleliśmy, że Adam zrobił to całkiem wspaniale.
Taśma izolacyjna wokół ust – nie mógł krzyczeć i wyobrażasz sobie napływającą krew.
Tak. I Jesse [Luken] nie musiał zapamiętywać żadnego tekstu w tym odcinku, a i tak wykonał spektakularną robotę po prostu grając oczami i ciałem.
Dostał pożegnalne ciasto? A jeśli tak, jakiej obsceniczności domagałeś się tym razem? (Uwaga: Możesz przypomnieć Costco, które odmówiło napisania Wadowi tekstu: „Mogę zrobić ci loda?” na pożegnanie dla Jamesa Le Grosa).
Nie było obsceniczności, ale wierzę, że mają screenshoty jego bitego przez węża z poprzedniego sezonu i ma to jako wisienkę na swoim torcie.
Kartel zamierzał zabić Boyda, ale nie zanim zwabi do nich również Darryla. Podczas gdy Boyd zastąpił nazwisko Raylana w swoim telefonie nazwiskiem Darryla C. i napisał mu smsa by ustalił spotkanie, Raylan był zdeterminowany, by udowodnić Wendy, że Kendal był niewinny. Uwielbiam to, jak trzęsą się ręce Jacoba Loflanda, że ledwie może wypić kakao, które Raylan do nich przyniósł by porozmawiać o pierwszych zabitych.
Kilka rzeczy jest w tej scenie: Było ujęcie, w którym naprawdę się trząsł i powiedzieliśmy: „To za dużo. Niech to będzie tylko jeden ruch, gdy trzyma kakao”. Ale Arkin poszedł na plan i uklęknął i zaczął pracować z Jacobem. Myślę, że dzieciak jest naprawdę dobrym aktorem i myślę, że Adam dał mu wiele dobrego doświadczenia tylko w tym jednym odcinku. Cały sezon pracy z Timem [Olyphantem], Alicią [Witt], Michaelem [Rapaportem] i AJ [Buckleyem] – myślę, że nauczyło go wiele. Ta scena była dokładnie tym wszystkim o co ktokolwiek mógłby prosić.
Dowiedzieliśmy się więcej o Raylanie, gdy rozmawiał o Arlo, który zmusił go do zabicia dzikiej świni, gdy miał 11 lat. Jak czuł się wszystko w żołądku gdy pierwszy raz zastrzelił kogoś w pracy. Jak zastanawia się, czy został Marshalem by udowodnić ojcu, że jest twardzielem, czy tylko zrobić mu na złość.
To była wielka praca Tima z Fredem. Fred zrobił te sceny, a Tim miał wiele pomysłów: zróbmy to tak, zróbmy to inaczej. I tak to zakończyli.
Gdy Wendy zobaczyła, że Kendal nie był poruszony za bardzo z powodu postrzelenia Arta, więc nie mógł tego zrobić, Raylan chce by założyła podsłuch i skłoniła Darryla to przyznania się. Ostatecznie, wykorzystuje swój telefon by nagrać emocjonalną rozmowę od serca z Darrylem w Audrey’s. Dlaczego powiedziała Darrylowi, że go nagrała? Chciała żeby do niej przyszedł by mogła go zabić?
Chodzi o to, słuchaj, są czasy, gdzie opuszczamy tkankę łączną, po prostu czujemy, że nie chcemy zwolnić by to zrobić i wierzymy, że publiczność załapie i tak oraz będzie usatysfakcjonowana. Ale tkanka łączna, której nie pokazaliśmy to była ona kontaktująca się z Raylanem mówiąc: „Wchodzę w to i zamierzam nagrać go na mój telefon”, więc Raylan wyrusza tam z całym pośpiechem. Więc ona wie, że Raylan zamierza się pokazać. Myślę, że to jeden z powodów, dlaczego powiedziała Darrylowi. Ale twoją wersję też lubię. Myślę, że była część niej, która chciała z tym skończyć, a jedyny sposób by skończyć, to tragiczna konfrontacja.
Czy to zawsze był sposób, w jaki przewidywałeś, że Darryl się ujawni?
Był czas, we wczesnych szkicach tej sceny, gdzie Darryl wpada na pomysł, że coś się dzieje i jest za barem, i idzie po pistolet, a go tam nie ma, a ona to ma. A potem ona zamierzała go postrzelić z broni. Trochę Czechowskie – shotgun został wprowadzony w piątym odcinku, a zniknął w trzynastym. Ale to stało się zbyt pracochłonne by to osiągnąć, więc poszliśmy w kierunku ukrytej broni. Ale powiedziałbym, że było wiele różnych wersji jej tonu i jej podejścia do niego. Musieliśmy nagrać tę scenę przed resztą odcinka, ponieważ Michael musiał iść nagrywać odcinek pilotiwy dla DreamWorks z Edem Burnsem. Więc mieliśmy go do pewnego momentu, a potem musieliśmy wsadzić go do samolotu i tak to było. Jego ostatni dzień zdjęciowy to było nagrywanie wyczynów samochodowych – wielka stłuczka i ucieczka przed Guttersonem. Więc musieliśmy nagrać tę wielką konfrontację, tydzień przed resztą odcinka. Żartowałem z Rapaportem, że został postrzelony w krocze ponieważ wcześnie opuszczał serial. „Wiesz, jeśli byś odchodził na czas, może nie musiałbym cię tam postrzelić”. Ale to nie było to. Czułem, że Wendy powinna mu to zrobić. A on to po prostu bardzo dobrze zagrał.
Raylan się pokazał i nie jest to tak, że on pozwolił jej go postrzelić… ale jednak w pewien sposób pozwolił. Jak powinniśmy to odbierać?
Myślę, że dokładnie tak: nie pozwolił, ale trochę pozwolił. Dla nas, to jest zupełnie inne niż sytuacja z Nicky Augustinem, gdzie on spiskował z innym przestępcą by tak się stało. Nie mógł być bardziej krzykliwy i powiedział: „Wendy, odłóż broń”. Jedna rzecz, którą Tim [Olyphant] uwielbia robić – i Raylan uwielbia to robić – to gdy przestępcy grają według swoich własnych zasad. A w tym przypadku, Darrylowi chodziło o rodzinę. Nie chcesz bym wszedł w sam środek rodziny, prawda? Więc wy dwoje musicie to rozwiązać. A Wendy rozwiązała to w ten sposób.
Wróćmy do Boyda: Starał się zwabić ludzi Alberto na swoją stronę obiecując im wspólne imprezowanie w Vegas. Udawali, że mu się udało, a potem go wyśmiali. Nie widzę Boyda Crowdra w Vegas.
Myślimy, że Boyd był w Vegas. Był w Iraku, Kuwejcie. Jest chłopcem Haralana, ale wierzymy w to wystarczająco. Wcześniej mieliśmy wersję, miała być nawet w poprzednim odcinku, gdzie Boyd rzeczywiście był skuteczny przekonując ich, a potem po prostu powiedziałem, „Neee…” i potem, wszyscy się w pewien sposób zgodzili: Niech on nie będzie skuteczny. Niech zawsze będzie zły, aż uratują go Marshalowie.
Tak, więc Raylan ostatecznie odpowiada na jego smsa by spotkać się w domu Avy. Rachel i Gutterson natychmiast się pojawili i mamy strzelaninę. Skuty kajdankami Boyd zastrzelił gościa o którym wcześniej wspomniałeś za pomocą spokojnego strzału za jego plecami.
Ten strzał zza pleców, to ja. Lubię proponować takie dziwne akcje. I rzeczywiście, powiedziałem do Dave’a: „Może patrzeć w lustro, tak by jego ciało było zwrócone w jedną stronę i strzelałby w drugą”, ale ta w pewnym sensie pokręcona wersja była lepsza. Mieliśmy kolejną scenę, gdzie Rachel i Gutterson są w samochodzie i odbierają telefon od Raylana i ruszają do Avy. To była świetna scena. Fajne było gdy Rachel powiedziała: „Jesteś pewien, że nic ci się nie stanie?” a Gutterson powiedział coś w stylu: „Dędę celował w gościa po środku”, mając na myśli, że widzi teraz podwójnie po wypadku [gdy Darryl zgubił ogon]. Nic, czego Burbon i i buprofen nie wyleczą. Więc widzisz go później, w scenie po wszystkim, jak łyka kilka ibuprofenów. Ale myśleliśmy po prostu, że to będzie zabawniejsze by zrobić to w taki sposób.
Lubię też sposób, w jaki Rachel dotyka kurtki Boyda, gdy słodko mówi mu, że zamierzała wykorzystać akta Raylana, które ma na niego, by skłonić go do płacenia. Czy ten dotyk był w scenariuszu?
Nie. To Erica.
Więc mam pytanie: Boyd jest bystrym człowiekiem. Rachel mu po prostu groziła, a potem, następna rzecz jaką wie, to cudowne wyjście z więzienia Avy, ponieważ jej koleżanka z celi i strażnik odwołali swoje historie. Wie, że coś się dzieje? Zamierzasz tym grać?
Zamierzamy to rozegrać. Nie mieliśmy poczucia, że Boyd skojarzyłby te dwa elementy. Ponieważ, nie sądzę by potraktował groźby Rachel poważnie. Nie sądzę nawet, że wziął je na poważnie ze strony Raylana, nie w całości. Boyd ma w sobie odrobinę: „Tak, gdybyś miał coś zrobić, już byś to zrobił”.
Art się teraz wybudził i wydaje się, że on i Raylan są ze sobą ok. Art ujawnił, że przyszło przeniesienie Raylana na Florydę, a Raylan jest gotów do drogi.
Jest scena, gdy Raylan mówi do Winony – to była nasza podpórka dla sezonu rozmów przez Sypa. To był pomysł Dave’a, by Winona po prostu nagle zaczęła płakać – ona jest po prostu tak szczęśliwa, że on przyjeżdża – a to ma wpływ na Raylana. Chcemy zobaczyć te prawdziwe emocje pomiędzy nimi. A potem to był pomysł Natalie [Zei], która powiedziała zasadniczo: „Czy mogę mieć ckliwe ujęcie?” Bała się, że będzie to zbyt soczyste. Więc Dave lub Fred powiedział: „Więc mama może w końcu się zdrzemnąć”.
Czy jest jakaś historia za imieniem dziecka, Willa?
Była asystentka w „The Powers That Be” o imieniu Willa, której nie widziałem 22 lata lub więcej. Pojawiła się z dziećmi i mężem w Monterey w zeszłym tygodniu, więc się z nią spotkałem.
Gdy Raylan powiedział Rachel i Vasquezowi, że odchodzi, poprosili go o pomoc w pójściu za Boydem w sprawie RICO zanim pojedzie na Florydę.
Jedno pytanie jakie możesz mieć, to czy Boyd jest rzeczywiście celem Vasqueza? Pokazaliśmy, że ma wielkie animozje do Katherine Hale, więc będzie więcej do odegrania tutaj.
Porozmawiajmy więc o scenie Boyda z Katherine, Wynnem i Mikeyem.
I Mikeyem.
Katherin zgodziła, że Boyd jest kiepski w rozprowadzaniu heroiny, ale powiedziała, że słyszała, że jest naprawdę dobry w obrabowywaniu banków.
Chcieliśmy by Boyd znów stał się Boydem i chcieliśmy by skończył z heroiną i chcieliśmy zrobić coś trochę bardziej dynamicznego i bardziej zabawnego. Pomyśleliśmy po prostu, cóż, był całkiem dobry w obrabowywaniu banków. Wróćmy do tego. Pytanie, które się pojawi, to co to oznacza? Czy to po prostu ekipa rabusiów bankowych? Czy dzieje się coś więcej? Jest większy cel? A jedyną małą wskazówką, jaką ci dam, jest pomysł, że Raylan robi jeszcze jedną rzecz przed wyjazdem na Florydę. Myślimy o Arcie wraca