redakcja
| 10-04-2014, 02:53:52
Uwaga spoiler! Jeśli nie widziałeś odcinkia "Justified", "Starvation", który napisał Chris Provenzano, a wyreżyserował Michael Pressman, przestań czytać teraz. Jak w czasie całego sezonu, showrunner Graham Yost zabiera nas do pokoju scenarzystów. I oferuje informacje o finale sezonu.
Ostatni odcinek miał fizyczną bombę; ten ma emocjonalną. Zacznijmy od początku. Odcinek rozpoczyna się od Wynna kłamiącego przed mięśniakiem kartelu Alberto i twierdzącego, że on zabił Boyda.
Trzy sprawy: Gdy zmierzamy ku końcowy sezonu, możemy w pewnym sensie zakończyć zespołowe pisanie scenariusza, do pewnego stopnia, ponieważ, musimy mieć to napisane w ciągu dwóch lub trzech dni. Provenzano napisał większość scenariusza, ale było kilka scen napisanych przez innych ludzi. To, jednakże, był czysty Provenzano i to był jego pomysł by Duffy powiedział, „Och, Boyd Crowder, tak, zabiłem go”. Gdy to czytamy, to było coś bardzo fantastycznego: Dało to nam trochę miejsca, do którego mogliśmy pójść i zakończyło się jako naprawdę ważna część odcinka, ponieważ stworzyło to ciśnienie później, gdy Boyd widzi Alberto i Alberto widzi Boyda i to jest jak uhohhh. Inna rzecz tutaj, to był Michael Pressman, który wyreżyserował odcinek: To był pierwszy raz gdy z nim pracowaliśmy. [Producent wykonawczy „Justified”/reżyser] Michael Dinner zna go z wcześniejszych dni, ale nigdy dokładnie nie wiesz, jak nowy reżyser będzie pracował w serialu. Wiesz, że jest dobry, ponieważ zrobił dobrą robotę w przeszłości, w innych serialach, ale czy tu mu się uda? Pamiętam, gdy zobaczyliśmy pierwsze ujęcie i całą koncepcję rozpoczęcia wszystkiego na czarno i po prostu usłyszenie Duffiego mówiącego, a potem wejście i zatrzymanie się Duffym zanim zdajesz sobie sprawę, że Alberto tam siedzi – to było: „Ok, wchodzimy w to. To jest świetny reżyser i całkowicie rozumie serial i robi fajne rzeczy”. A potem ostatnią rzeczą jest po prostu występ Jerego Burnsa: Gramy Wynna Duffiego, będącego w pewnym sensie ponad sprawami i dowodzeniem, a przynajmniej kontrolującego i mającego sardoniczne podejście do spraw. A w tej scenie, możesz po prostu zobaczyć, że jest przerażony, że będzie odarty ze skóry żywcem.
Alberto dał Wynnowi czas aż do zachodu słońca następnego dnia by dostarczył mu Darryla, więc Wynn wzywa Boyda do jego przyczepy by poprosić o pomoc w jego odnalezieniu. Czy to zostało napisane dla Wynna by położył ręce wokół Boyda w ten sposób? Nigdy nie możesz powiedzieć jak odczytać jego uczucie do Boyda.
Jestem pewien, że to jest coś co odkryli na planie. Nie wiesz razem z nim, a to jest jedna z zabawnych rzeczy, które mamy przy pisaniu dla niego i Jere ma w graniu jego. Myślę, że to uznanie dla Boyda, bardziej niż cokolowiek. Wszystko pochodzi ze sceny pod koniec ostatniego sezonu, gdy mówi, „Jesteśmy tymi, którzy przetrwają”. Jest coś w tym w Boydzie, co on docenia.
Raylan, Tim i Rache przeszkodzili w spotkaniu by zacząć ściskać Wynna i Boyda w sprawie własnych poszukiwań Darryla.
Tim [Olyphant] szukał różnorodnych przykładów byśmy mogli pokazać ich naciskających na Boyda i Wynn, a robimy podstawowy serial kablówki w siedem dni i powiedziałem” „Tim, prawdopodobnie będziemy mogli nagrać tylko jedno ujęcie”. [Śmiech] Słyszeliśmy o wszystkich tych innych rzeczach, które zrobią Marshalowie. Jeśli wiedzą, że restauracja należy do złych gości, cóż, zaczną tam jeść i mieć na karku tych wszystkich gliniarzy, którzy tam jedzą by wyczyścić interes złych gości. Oczywiście, mają licencje i robią wszystko co mogą w kategoriach legalności operacji i pociągania na dół. Pomyśleliśmy, po prostu przynieśmy kampera.
Czy zobaczymy jeszcze kampera? Fani są do niej przywiązani.
Zobaczymy.
Rozmawialiśmy wiele w tych podsumowaniach przez lata o fakcie, że nie możesz mieć Raylana i Boyda razem mocno, przez wszystko co się wydarzyło, Raylan powinien go przyprowadzić. Teraz widzimy Raylana grającego tą kartą, grożącego, że wykorzysta akta Boyda. Czy zachowałeś to na ten moment serialu, prowadząc do finałowego sezonu?
Zmierzaliśmy w tym kierunku, a w finale zobaczysz dlaczego. Ale tak, to było rozniecenie, potwierdzenie, ponowne pokazanie centralnej relacji serialu i konfliktu pomiędzy nimi dwoma… To zabawne, jak sprawy się zmieniają, a oni jednak nie. Od samego początku sezonu, podobał nam się pomysł, że Boyd pójdzie do łóżka z Crowesami i zda sobie sprawę, że to był wielki błąd i że Raylan będzie szedł po Crowe’ów, a Boyd będzie starał się mu pomóc dopaść Crowesów – szczególnie Darryla. To co oryginalnie myśleliśmy, że będzie kilkoma odcinkami, okazało się być jednym. Potem, inna zmiana, która nastąpiła była taka, że to nie działało dla Boyda. To jest to gdzie doszliśmy pod koniec sezonu.
Darryl przyszedł szukając „Pickera” w pokoju hotelowym i bił Mikeya aż ujawnił, że ludzie Boyda ukryli narkotyki. Najpierw, porozmawiajmy o Wynnie dającym Mikeyowi wodę.
Tak. To nie tak było napisane. Sposób, w jaki Provenzano to napisał, rzeczywiście Wynn Duffy siedzi na kanapie kołysząc głowę Mikeya na kolanach. Ale to sprawiało wrażenie, że to poszło za daleko. Ale taki sam zamysł był tam, że bardzo się troszczy o Mikeya.
Boyd przyszedł z pomysłem by zaprowadzić Darryla, Marshalów i cały kartel do narkotyków. Wszedł do biura Marshalów i powiedział: „Wasz wybawca przybył” i powiedział Raylanowi, że chce czystą kartę w zamian za pomoc w złapaniu Darryla z heroiną. Pierwszym krokiem było zdobycie Carla i Caleba by powiedzieli Darrylowi gdzie były narkotyki, ale nie sprawić wrażenia, że jest to zbyt proste. Caleb dostał kulę w kolano i jęczy: „To jest najgorsza robota na świecie!” – świetne.
To było dość wcześnie w wymyślaniu odcinka. Myśleliśmy, że to będzie akt [prowadzący do przerwy reklamowej] i okazało się, że był.
Wiedząc, że wszyscy go szukają, Darryl obwinił zrozpaczoną Wendy za pójście i odebranie narkotyków. Poszła po rozum do głowy i zdecydowała nie dotykać narkotyków, ale choć wyszła z pustymi rękami, Marshalowie złapali ją z podejrzeniami. Plan B Boyda zakładał, że Boyd będzie miał podsłuch i postara się sprowokować Darryla by przyznał się, że strzelał do Arta. Boyd był przeciwko temu – „dobrze wyglądam nosząc różne rzeczy, ale podsłuch nie jest jedną z nich” – ale zgodził się, gdy zobaczył krążącego Alberta i dostrzegającego go.
To się rozwijało. W pierwszym szkicu, Raylan naciskał na Boyda by nosił podsłuch już od początku, a Boyd odmówił i przyszedł z alternatywnym planem: sprowadzić go dla narkotyków i może uda się go na tym złapać. A potem zapadła decyzja by zachować podsłuch na tę scenę. Fajnie to wyszło, ale zamiar by zobaczyć Alberto będącego czymś, co sprawia, że Boyd się zgadza, przyszło dość późno w rozgrywce i była kombinacją Tima, Waltona i Chrisa.
Boyd zaaranżował by wziąć narkotyki do Darryla u Audrey’s, gdzie Dewey wrócił by powiedzieć do widzenia do jego przyjaciółek dziwek – znów. Wróćmy do niego kradnącego gaz od tej kobiety by się tam dostać i jego tekstu: „Jeśli zamierzasz być tu chwilę, masz coś przeciwko jeśli wbiegnę i wezmę coś?”
[Producent wykonawczy] Fred Golan naprawdę pomyślał, że to było zbyt surowe, a ja w jakimś sensie się z nim zgadzałem, ale z drugiej strony, daliśmy scenarzyście i reżyserowi i aktorom wiele luzu. Myśleli, że to będzie działało i będzie zabawne, i skończyło się naprawdę zabawnie.
Dość często, rzeczy, które fani traktują jako charakterystyczne dla serialu, to są rzeczy, o których wy często dyskutujecie.
O tak, tak było od samego początku. Boisz się po prostu uczynić go zbyt dziwacznym, albo momentami zbyt śmiesznym. To część trochę ostra jak brzytwa, po której musimy przejść.
Dziwki Mina i Teena przyznały, że pozbyły się cennego żółwiego psa Deweya i dały jego naszyjnik innemu klientowi. Czy była dyskusja o tekście Deweya: „Odbyt należy do ciebie, zajmij się nim”?
Myślałem, że to zbyt żartobliwe? Czy on to w ogóle wiedział? [Śmiech] Znów, to było jak, sprawdźmy co się stanie i jeśli to nie zadziała, możemy to wyciąć. To wróciło do blasku Damona Harrisa i jego zdolności by po prostu grać Deweya tak prosto i tak poważnie… Dewey jest gwiazdą swojego własnego zdjęcia, a widzieliśmy tylko kilka scen tego. Naprawdę w to wierzy. Jego mówienie o żółwim psie i naszyjniku – on nie mówi naszyjnik, on mówi na-szyjnik – to jest Damon. Naprawdę wierzysz, że mu zależy. [Śmiech] „A widzieć was dwóch tak delikatnych…” [Śmiech] Biedny Dewey.
Dewey podąża za Boydem, który teraz był na podsłuchu, do Audrey – i on nie tylko wyznaje, że zabił Wede’a Messera, ale także krzyczał, że heroina należała do niego. Świetne zagranie.
Z przyjemnością czerpałbym z tego później i czerpałem. To co się stało było, w związku z dostępnością aktora, musieliśmy zamienić kręcenie z odcinka 11 i 10. Nie mieliśmy Damona na 11, więc myśleliśmy o 12 i czy Dewey zagra część. W jednym momencie, w pierwszym pomyśle na 10 odcinek, Dewey był aresztowany z narkotykami. A potem, to się zmieniło, nie, sprawmy by uciekał – a potem to wszystko zmieniło się w tę całą sprawę z Dannym przynoszącym narkotyki z powrotem i koniec Danny’ego. Wiedzieliśmy, że mamy Deweya na wolności i wiedzieliśmy, że chcemy by Rayla i Boyd próbowali wprobić Darryla w posiadanie narkotyków, a potem Raylan mógłby go aresztować. Myśleliśmy, jak to mogło pójść źle? I tu jest miejsce, gdzie wykorzystałem to – choć to prawdopodobnie nie byłem ja, ale ty rozmawiasz tylko ze mną– użyjmy Deweya. Co, jeśli Dewey jest naszą deus ex machina? Co jeśli jest tą rzeczą, która przychodzi z zewnątrz i wszystko psuje? Na wszystkie sposoby rozpatrywaliśmy to, gdzie Dewey będzie na koniec sezonu: czy nadal będzie gdzieś w dzikim miejscu? Czy będzie martwy? Albo może będzie w więzieniu? Nie chcieliśmy by był martwy. Też nie chcieliśmy go w więzieniu, ale z drugiej strony, on zabił Wade’a Messera. A to była ta tragikomiczna część niego, w jego umyśle, zrobienie tego ujęcia, gdzie wreszcie zdobywa swoje marzenia. [Śmiech] Darryl nie wie co się dzieje, ale Boyd wie, a Boyd ma małą słabość do Deweya też i mówi: „Odwróć się i wyjdź”. Daje mu dwie szanse by odejść, a potem jest już za późno. Dewey w pełni wyznaje wszystko i pomyśleliśmy, że to jest po prostu zabawne.
Gdy Dewey opuścił Audrey’a, poszedł prosto do Raylana, Tima i Rachel. Po aresztowaniu go, Raylan dał Deweyowi radę by przestał zwracać się do siebie w trzeciej osobie. „Co? Ten koleś?” - powiedział Dewey patrząc na gliniarza chcąc go odesłać. „Człowieku, nie rozumiem cię”. Czy to są ostatnie słowa Deweya Crowe’a w „Justified”?
Napisałem tą malutką scenę między nimi, a powodem był to, że nie wiemy na pewno co się stanie z Deweyem Crowem. Nie wiemy, czy zobaczymy go jeszcze kiedykolwiek. Myślę, że to byłoby dziwne, gdybyśmy go nie zobaczyli – był dużą częścią serialu. Ale wiedzieliśmy, że to miała być jego ostatnia scena w tym sezonie, a skoro tak chciałem wymiany pomiędzy nimi, która posłużyłaby jako finał, jeśli do tego już doszło. I co powiedział Raylan do niego było odbiciem czegoś co stało się w pilocie: w ich pierwszej scenie razem [w domu Avy], gdy Dewey mówi: „Wychodzę i wracam” i dostaje broń, a Raylan przychodzi i mówi: „Wyciągam broń tylko, gdy strzelam by zabić”, i dostaje broń od Deweya, bierze go do samochodu, knebluje go i Raylan roztrzaskuje jego głowę o kierownicę, mówiąc: „Gdybym był tobą, wróciłbym do kłusowania na aligatory. Porzuć to nazistowskie pieprzenie, tak jest bezpieczniej” – Dewey, w pewnym punkcie tej sceny, gdy Raylan idzie do samochodu mówi: „Człowieku, nie rozumiem cię”. Więc następuje przemowa Raylana: „Gdyby był tobą, przestałbym mówić o sobie w trzeciej osobie, wyglądasz wtedy jak głupek”, to ukłon do jego tekstu do Deweya w pilocie. A potem Dewey mówi: „Człowieku, nie rozumiem cię” – jeśli to jest ostatni tekst w serialu – zabiera nas też z powrote do pilota.
Darryl został przyprowadzony na przesłuchanie, ale jego prawnik zgroził pozwem o nękanie, jeśli Vasquez go zatrzyma. Domyślam się, że Darryla niesamowite „dawaj go” do jego prawnika nie było napisane?
To musiał być Michael Rapaport. Ponownie sprowadziliśmy prawniczkę [która reprezentowała Deweya] z pierwszego odcinka sezonu, ponieważ była świetna. To tylko pokazało Darryla i Wendy jako sprytnych. Nie dali się tak łatwo złapać. Odrobina tego wraca do mnie gdy czytam „City Primeval”, jedną z wcześniejszych i najlepszych opowieści kryminalnych Elmora [Leonarda]. Jest tam zły koleś, który zastawia pułapki na dobrego i po prostu nie może go złapać. Stale i stale, tańczą wokół siebie. Więc to zawsze było inspiracją dla Darryla Crowe’a. Myślisz, że go masz, a jednak tak nie jest.
Na koniec, Raylan przekonuje Vasqueza i sędziego Reardona (w tej roli Stephen Root), że ich jedynym wyjściem jest podjęcie decyzji by próbiwać uznać Kendala jak dorosłego, co oznacza, że za zamordowanie oficera federalnego, stawia czoła 40 latom więzienia. Jest pięćdziesiąt procent szans, że to zadziała. To wielka zagrywka dla Raylana, który sądzi, że dzieciak jest niewinny.
Tak jest. Jedną z zabawnych rzeczy w tym to pomysł przywrócenia Sędziego Reardona, którego ustaliliśmy w pierwszym sezonie znanego jako „Młot” za to, że rzuca książką w każdego za mniejszą obrazę i mówi: „Tak, to moja reputacja, a to oznacza, że nie muszę tego robić”. Podobało nam się to, że zajmuje przeciwną pozycję w tym, a także Vasuez mówiący: „Nie czuję się z tym komfortowo, ale to może być jedyny sposób”. Więc Raylan naprawdę zaczyna prowadzić tę sprawę, a jest to niebezpieczne.
To prowadzi nas do kulminacyjnej sceny pomiędzy Raylanem i Boydem. Odkąd nie dorwali Darryla, Raylan nie rzuca aktami Boyda, która jest „pełna nazwisk zniszczonych i martwych”. Boyd powiedział, że chciał uzupełnić brakujące szczegóły w aktach Raylana o roli jaką odegrał w śmierci Nicky