Post Mortem "Justified": Producent wykonawczy Graham Yost o "Whistle Past the Graveyard"


redakcja   redakcja | 12-03-2014, 03:20:17


Post Mortem

Uwaga spoiler! Jeśli nie widziałeś odcinka „Justified” z poprzedniego tygodnia, Whistle Past the Graveyard”, który napisał Chris Provenzano, a wyreżyserował Peter Werner, przestań czytać teraz. Showrunner Graham Yost po raz kolejny zabiera nas do pokoju scenarzystów.


Czy wiedziałeś na początku tego sezonu, że Wendy (Alicia Witt) była matką Kendala (Jacob Lofland), nie jego siostrą?

Nie miałem pojęcia.

Naprawdę?

Tak jak w zeszłym roku gdy rozmawialiśmy, a ty powiedziałeś, „Czy wiesz, że Shelby miała być Drew Thompson?” a ja powiedziałem: „Nie,” i byłem z tobą szczery. Więc, będę z tobą szczery i tym razem. To co się stało było wynikiem naszych ruchów: Początkowo myśleliśmy o Jeanie Baptiście, że odegra większą rolę podczas trwania sezonu, a wzięcie Jeana Baptisty, czy poświęcenie go, czy cokolwiek – będzie dopiero końcowym odcinkiem. Jak aktor Edi Gathegi chciał zrezygnować z serialu, zdecydowaliśmy o zamordowaniu Jeana w piątym odcinku, spojrzałem tylko na to i powiedziałem: „Cóż, będziemy krótsi o jeden odcinek, więc lepiej zróbmy to teraz. Zamiast starać się rozciągnąć trzy ostatnie odcinki [z 13-sto odcinkowego sezonu], wrzućmy coś teraz. Co możemy zrobić?” Pomyślałem, że to byłoby fajne gdyby pojawiło się coś o Kendalu i Wendy, i to byłby fajny pomysł na odcinek, gdyby Raylan musiał się pojawić i pomóc Wendy. To zasadniczo wszystko co miałem. Przyszedłem z tym w poniedziałek i w poniedziałek wymyśliliśmy odcinek, we wtorek napisaliśmy szkic, a Provenzano zaczął pisać to w środę.  Po prostu musieliśmy to wetknąć w to, a potem wróciliśmy by włożyć pewne rzeczy w siódmy odcinek, czyli z zeszłego tygodnia, z Kendalem, który dzwoni do wujka Jacka [gościnna Kyle Bornheimer]. Część tego co stało się ze zwrotem Jeana Baptisty i Kendalem będącym tego świadkiem, to było coś, co dało nam pomysł na napęd reszty sezonu. Kendal gra krytyczną rolę w reszcie sezonu, a to jest wszystko co powiem.

Ten zwrot sprawia wrażenie jakby był planowany cały czas, ponieważ to był kolejny sposób na ponowne przypomnienie ojcowskiej strony Raylana (Timothy Oliphant), bez oglądania rzeczywiście jego córki.

Czasami myślimy że mamy więcej szczęścia niż rozumu, że nasz świat jest akurat taki, że mamy dość elementów, że gdy musimy coś zmienić możemy to zrobić. Cokolwiek otrzymujemy staramy się zrobić z tego najlepszy użytek. To co widzieliśmy pomiędzy Raylanem i Wendy pod koniec siódmego odcinka w scenie w barze – to było jak, „To jest fajne, więc pójdźmy w tym kierunku. Dajmy im trochę czasu razem”. To bardzo w stylu Elmora Leonarda: Mężczyzna i kobieta tańczą ze sobą razem a nie są do końca pewni czy mogą sobie wzajemnie ufać. A to też się staje centralną częścią tego sezonu.

Więc ta dynamika będzie między nimi kontynuowana?

W ten czy w inny sposób. I będą wielkie zmiany – wielkie wzloty i wielkie upadki. Jeszcze raz, to jest coś, co otrzymaliśmy przez odejście Jeana Baptisty, wcześniej niż przewidywaliśmy. To pchnęło nas w konkretnym kierunku, który skończył się, jak coś, co rzeczywiście mogliśmy napisać.

Po tym jak „wujek Jack”, który rzeczywiście jest ojcem Kendala, zgodził się by odebrać go od Harlana wbrew życzeniom Wendy, Wendy wróciła do Audrey by odnaleźć mężczyznę (William Forsythe), który szukał Jacka. Pokazanie Wendy wyciągającej broń ze śmieci, potem strzelającej w opony kolesi i ucieczka było ciekawym przypomnieniem, że potrafi ona o siebie zadbać.

Jedno z moich zdań do Alici w tym było, „Będziesz strzelała z broni”. A ona na to, „Super!” Musiała trenować strzelanie. [Śmiech] Potem inną sprawą było, ż powiedziałem, „I będziesz musiała pracować z Williamem Forsythem!” A ona odpowiedziała, „Tak, już zrobiłam z nim dwa filmy”. Jednym z nich był „88 Minut” z 2007 roku, reżyserii Jona Avneta z Alem Pacino, więc wszyscy są częścią rodziny.

Opowiedz mi genezę historii Jacka: on i jego partner zorganizowali gry hazardowe dla pracowników, potem jego partner odkrył, że zgarnął pieniądze, a Jack umeicił go w śpiączce – stąd ojciec człowieka odnalazł Jacka i wziął Kendala jako zakładnika.

To część obecnego ducha serialu, zwidy w szalonym świecie w Wyoming i Dakocie, gdzie te miasta powstały i jest zerowe bezrobocie i mnóstwo pieniędzy. Jednym z naszych scenarzystów w tym roku jest Jennifer Kennedy, która jest Kanadyjką z Maritimes. Opowiadała historie o tych dwóch gościach, którzy dostali się do Fort McMurray – który jest tam, gdzie piaski bitumiczne są w branży olejów łupkowych w północnej Kanadzie – i robili kilkaset tysięcy dolarów rocznie, a potem wrócili, a co zrobili z tymi pieniędzmi w tych małych miasteczkach? Pomyśleliśmy, że to jest lepsze niż Jack, który jest gościem od ropy czy gazu, jest w zasadzie kimś, kto próbuje zrobić na tym pieniądze. Jak stara historia z czasów Gorączki Złota, która mówi o tym, że ludzie, którzy naprawdę robili pieniądze to byli ludzie, którzy dostarczali przepisy i ubrania, jak Levi Strauss. Nie pamiętasz, kto robił pieniądze na złocie, ale Levi jest z nami nadal.

Uwielbiam tę scenę Wendy i Jacka, który jest rzeczywiście ojcem Kendala, kłóci się gdy idą za Raylanem. To było jak prywatne piekło Raylana.

To Peter Werner, Provenzano i Tim. Tylko to spostrzeżenie, jak powiedziałeś, prywatne piekło Raylana. Nie dba o nic z tego. Zabawna sprawa z Raylanem polega na rzucaniu spojrzenia na to, co go obchodzi, a on ma obawy o dziecko i on chce pomóc Wendy, nawet jeśli nigdy tego nie przyzna.

Na koniec, Raylan aresztuje obydwu przestępców Jacka i jego fałszywego ojca, a Kendal wraca do Wendy. Raylan daje Kendalowi pieniądze, które wygrał i powiedział mu by zachował je na przyszłość. Chciał by wiedział, że będzie lepiej.

To tylko drobna bzdura dla Raylana – troszczy się o tego dzieciaka. Widzi samego siebie. Dorastał w przestępczej rodzinie, a był na tyle szczęściarzem, że miał Ciocię Helen i był zdolny wydostać się stamtąd. Chce mu pomóc. Te pieniądze będą w końcu miały małe znaczenie w kolejnych historiach.

Raylan planował by użyć tych pieniędzy by odlecieć i zatrzymać Allison (Amy Smart) na Florydzie, gdzie mógł odwiedzać Winonę i dziecko za dnia i zjeść z Allison wieczorem. Allison jest jedyną, która zachęcała go by pomógł odnaleźć Kendala, gdy Wendy zadzwoniła z prośbą o pomoc. Potem, gdy Wendy zniosła zawieszenie Allison, jako „dziękuję”, Allison oficjalnie zerwała z Raylanem. Kiedy w twojej głowie ona podjęła taką decyzję?

Było wiele dyskusji: Czy ostatnia scena pomiędzy nimi dostarczyła rzeczywiście tego, czego oczekiwaliśmy? Myśleliśmy o nagraniu dodatkowych rzeczy, ale rzeczywiście czuliśmy, że dla publiczności ważne jest by zebrać to razem. Słyszała te sygnały ostrzegawcze już od początku: Jest gościem ściągającym z ramienia prawa, a to zawsze jest zła wiadomość. Ale jest tak wariacko czarujący i przystojny, a bycie z nim jest zabawne, ona czuła się dobrze i jej mury obronne padły. Więc popłynęła w to pomimo jej lepszego osądu. Nasze uczucia były takie, że w rzeczywistości, gdy się pojawia w kostiumie kąpielowym (na początku odcinka), prawdopodobnie myślała, „Omijamy datę sprzedaży tutaj”. Ale on ma pole przekonywania i jest to Floryda, a ona ma trochę czasu wolnego, więc co do cholery. A potem ma czas na myślenie.

A potem jej zatrzymanie jest zniesione, a ona widzi szansę na odzyskanie jej życia.

Tak. Zostaje cofnięta do miejsca, w którym była. Jedna z rzeczy, których zawsze szukamy – i Tim zawsze szuka – to nieprzewidziane konsekwencje. Skłonienie Wendy do odwołania psów i przywrócenie Allison jest dobrą rzeczą jaką osiągnął dla niej , ale potem walą się plany wyjazdu na Florydę. Biedny Raylan po prostu nie może wygrać. Wraca to co Allison powiedziała pod koniec szóstego odcinka, myślę, „Tak, pobiegłbyś do płonącego budynku, ale myślę, że zaczął byś sam pożar”. Jest za bardzo kłopotliwy.

Czy to ostatni raz kiedy widzimy Allison?

Nie. Tylko tyle o tym powiem.

A czy zobaczymy Raylana jadącego na Florydę pod koniec sezonu?

Nie odpowiem.

Porozmawiajmy o Avie (Joelle Carter). Musiałem wyciszyć telewizor gdy Penny (Danielle Panabaker) przemieszczała jej ramię by mogła pójść do pielęgniarki, która jak słyszała mogła pomóc jej wnieść narkotyki do więzienia. Na początku, pielęgniarka powiedziała, że Ava została źle poinformowana. Potem, znalazła Avę pod prysznicem i powiedziała, że wchodzi w to – tak długo jak Judith (Dale Dickey) nie będzie wiedziała, że jest w to zamieszana.

Jedną rzeczą do prześledzenia tutaj, jest kwestia, kto powiedział Avie o pielęgniarce… Gdy Ava wrobiła hydraulika by został aresztowany za posiadanie narkotyków przy nim, Ava to zrobiła ponieważ nie chciała spać ze strażnikiem i robić robotę Penny i być stręczoną przez Judith i reszta związanych z tym spraw. To umieściło ją w gorszym miejscu, ponieważ teraz, jak się tam dostaniesz? Cóż, Penny miała odpowiedź. Ale jednym z tematów sezonu – szczególnie dla Avy – jest to, że ona nadal rozwiązuje swoje problemy, ale problemy nie odchodzą. To po prostu nowe problemy, a często gorsze problemy. Nie dostała ochrony od białych rasistów, więc wskoczyła z Judith. Ale Judith mówi: „Musisz nam pomóc wnieść narkotyki”. To po prostu się dla niej stale pogarsza, a teraz musi przetrwać – a to jest wielka historia Avy w tym sezonie.

Ta scena w stołówce pomiędzy Avą i Judith była interesująca.

Podobał nam się pomysł, że nie wiemy dokładnie co myśleć o Judith: czy jest jak Boyd i jego kaznodziejstwo? Czy jest całkiem popsuta? Czy coś się tam dzieje? Czy ma rozsądny powód do takiego punku widzenia? Z tym pogrywamy.

Pielęgniarka powiedziała też, że jako warunek jej umowy z Avą, facet Avy na wolności musi coś dla niej zrobić – a ona nie powiedziała co. Czy w następnym odcinku dowiemy się co to było?

Tak. I powiem jeszcze, że Ava i Boyd (Walton Goggins) zobaczą się w przyszłym tygodniu pierwszy raz od piątego odcinka.

Jej!

Popatrz na to.

Przechodząc do Boyda, kartel powiedział mu, że ich umowa będzie wstrzymana tak długo, dopóki nie pozbędzie się ciał (Johnny’ego i jego człowieka). Skąd przyszedł Boydowi pomysł by zostawić ciała w ciężarówce i włożyć do auta heroinę, wiedząc, że jeśli/gdy zostaną zatrzymani skorumpowani Federalni zabiorą im ciężarówkę?

Pokój na to wpadł. To było zabawne mieć tą zmyłkę dla publiczności, gdzie myśli” „O mój Boże, ci Federalni zabierają ciężarówkę i znajdą ciała i narkotyki,” i nie, nie tak szybko.

I było zabawne zobaczyć, jak Boyd udaje misjonarza i oddala się

Trochę jak Jezus.

Tak. Ta scena utrwaliła, że Jimmy (Jesse Luken) mówi po hiszpańsku, więc później mógł ostrzec Boyda, że usłyszał jak ktoś mówi, że Darryl (Michael Rapaport) zadzwonił do jego kontaktu, który miał przewieźć narkotyki Boyda przez granicę łodzią, we wtorek – zanim Danny (AJ Buckley) i Darryl zaczęli liczyć ciała. Boyd, jednakże, już podejrzewał, że Darryl miał ustalony plan ponieważ kontakt był trochę za bardzo uprzejmy dla kogoś kogo siostra była podwójnie wplątana przez braci Crowe.

Przeszliśmy tam i z powrotem nad rzeczywistym zakończeniem tej sceny: na początku była napisana gdzie Jimmy przychodzi i mówi, „Boyd, słyszałem, że ci goście mówią martes, to znaczy wtorek, a to oznacza…” a Boyd mówi, „Wiem”. To zostało przeliterowane. Rozmawiając z Waltonem, chciał by Boyd był nawet tak bardzo sprytniejszy – nawet nie muszę wiedzieć co oznacza martes, oni to cały czas planowali.

Darryl chce by Boyd myślał o nim jak o rodzinie, do czego Boyd był niechętny. Teraz, gdy wie, że Darryl nie jest godny zaufania, co się stanie?

To jest duża część tego co się stanie w następnym odcinku. Jest wiele dużych niespodzianek z tym związanych – jedna jest gdy Boyd i Darryl rzeczywiście o tym rozmawiają, co jest czymś o czym producent wykonawczy/scenarzysta Dave Andron myślał.

Dewey (Damon Herriman) był w tle ostatni. Czy znów zajmie centralne miejsce?

Miej oczy otwarte. Dewey odgrywa wielką rolę w reszcie sezonu.

 



Kategorie: Spoilery Wywiady Telewizja 
Seriale: Justfied: Bez przebaczenia 

Zobacz również: