Post Mortem "Justified": Producent wykonawczy Graham Yost o "Shot All to Hell"


redakcja   redakcja | 28-02-2014, 17:43:54


Post Mortem

Jeśli nie widziałeś odcinka „Justified”, „Shot All to Hell”, który napisał producent nadzorujący Chris Provenzano, a wyreżyserował Adam Arkin, przestań czytać teraz. Jak w czasie całego sezonu udajemy się z showrunnerem Grahamem Yistem do pokoju scenarzystów.


Gdy byłem na planie w listopadzie, by napisać artykuł, zapytałem Timothy’ego Oliphanta o tym, że nadchodzi brutalny sezon, a on zażartował, że serial ma zbyt wiele postaci, więc ktoś musi umrzeć. Czy ten odcinek narzuca ton dla pozostałej części sezonu, czy jest po prostu wyjątkowo aktywnym odcinkiem?

To wyjątkowo aktywny odcinek. Kilka następnych odcinków zmienia to w pewien sposób. Załoga idzie na przód, ale wielka rzecz, szczególnie w następnym odcinku jest zapowiedzią tego: wpływu jaki ma to na Boyda, że Ava została przeniesiona do gorszego więzienia, a potem Raylan musiał przyspieszyć i przyznać się Artowi, w najlepszy sposób w jaki potrafi, do czego co Art. już właściwie wiedział. Mieliśmy pomysł, że chcemy by te trzy historie osiągnęły szczyt, gdy wszystko idzie dobrze dla każdego, a potem wszystko się rozpada z powodu jednego faktu.

Zacznijmy od Boyda i Avy: czy to zawsze był plan dla Boyda by zastrzelił wrobionego, zhańbionego Paxtona i upozorował samobójstwo?

Tak. Mieliśmy jedną wersję, gdzie zamierzaliśmy zrobić to dokładnie w szczycie sezonu, a potem zaczęliśmy myśleć, „Nie, dajmy czas na to by dojść do tego.”

Później, Boyd zatrudnił starego kolegę górnika, który umierał na pylicę węglową i chciał zapewnić byt swojej rodzinie, aby zastrzelił Mooneya w restauracji. Boyd powiedział też Marze by opuściła miasto, ponieważ ona też nie dostanie swoich pieniędzy. Czy to ostatni moment, w którym zobaczymy Marę (graną przez Karolinę Wydrę)?

Szczerze mówiąc rozważaliśmy pomysł wrzucenia jej do historii później w sezonie, ale to po prostu nie zadziałało. Jest w „Czystej Krwi”. Dali konkretną zgodę na pójście i zrealizowanie innego serialu przez określony czas – x odcinków – i my wypełniliśmy to. Zrobiliśmy nasze pięć odcinków. To zaczynało być trdune i zdecydowaliśmy, że historia powinna pójść inną drogą. Ale kochaliśmy ją.

Wraz z wiarygodnym zastrzeleniem Lee Paxtona, Ava powinna zostać zwolniona następnego dnia. Powiedziała Boydowi te wszystkie cudowne rzeczy, o tym jak chciałaby zasnąć i obudzić się w jego ramionach. Naprawdę myśleliśmy, że zamierzała iść – a potem jej współwięzień pomógł strażnikowi Albertowi (Danny Strong) wrobić Avę w nóż , który „znalazł” pod jej łóżkiem.

Od początku mieliśmy pomysł, że Albert będzie zamierzał ją napaść, a ona będzie musiała go zabić, ale pomyśleliśmy, zróbmy to, w taki sposób by ona była bezsprzecznie bez winy i niech będzie to coś, czego Boyd nie mógł przewidzieć lub Ava nie mogła przewidzieć. Ale w toku, to się zaczęło ponieważ Boyd zaaranżował ochronę dla Avy, a strażnik, który pobił Alberta upokorzył go, więc jest to jego sposób na odpłacenie mu.

Gdy Boyd pojawił się by zobaczyć Avę i został poinformowany, że właśnie została przeniesiona do więzienia stanowego, a Walton Goggins zaczął krzyczeć, „Zostaw mnie! Zostaw mnie! Zostaw mnie!” do strażników trzymających Boyda, wzruszyłem się prawie do łez. (To było przy drugim wysokim „Zostaw mnie!”)

Och, dobrze. Oboje to kryminaliści, a teraz powinieneś im współczuć. Taki był cel.

Czy sprawy pogorszą się dla Avy?

Zobaczysz w następnym odcinku. Idzie z Harlan County Detention, gdzie jest w istocie chroniona przez Boyda a sprawy są dość proste, i trafia do miejsca, które jest znacznie większą dżunglą.

Boyd także ostatecznie staje twarzą w twarz z Darrylem Crowe w tym odcinku. Jak Darryl powiedział, Boyd udający, że nie był sobą gdy znalazł Darryla i Jeana Baptiste czekających na niego w jego barze, był „zimny jak lód”.

Chris napisał naprawdę dobrą scenę, ale Walton miał pomysł: „A gdyby Boyd przyszedł, a on i Jimmy graliby jakby to nie był Boyd? Tak by mogło się stać?” To świetne i jest zabawne i tworzy interesującą scenę, ale gdy Michael Rapaport mówi [z akcentem]: „Cholera człowieku, to było zimne jak lód”, to jest wszystko czego byś chciał od Michaela Rapaporta. I ustawia te sprawy dla Darryla, że tak, zagrał to i w pewnym sensie podziwiał tę grę, ale nie zamierza się poddać. A Boyd zamierza utrzymać swoją godność. To był fajny sposób dla tych dwóch postaci na spotkanie.

Porozmawiajmy o Eliasie Marcosie, doradcy Theo Tonina i płatnym zabójcy, granym przez Alana Tudyka.

Zauważysz, że jest pokazany jako Wray Nerely. To coś czym się zajmuje, coś jak dokumentacja czy coś, na temat życia aktora jako postaci czy czegoś. Nie spędziłem z nim czasu, więc nie wiem dokładnie o co chodzi. Gdy imię Alana się pojawiło – zawsze byłem jego wielkim fanem. Testował część dla Michaela Rainesa, którą Jeff Goldblum dostał [w dramacie NBC Yosta „Raines” z 2007 roku].   

Elias pojawił się po raz pierwszy naciskając na kanadyjskiego lorda narkotykowego granego przez Willa Sasso, by uzyskać informacje, które powiedział Artowi o śmierci Sammiego. Gdy tylko wydobył z niego nazwisko Pickera, zastrzelił go.

Oryginalnie to było napisane tak, że postać Willa Sasso pojawiła się wychodząc z ciastkarni, a miał to być Tim Hortons. Tim Hortons pozwolił nam by ich wspomnieć, ale nie chciał użyć ich oznakowania. Nagrali go w tym industrialnym terenie. Mamy tu suszę, więc prawie nie ma deszczu, ale tego wieczoru było coś na wzór mżawki, więc sprawiało to wrażenie Windsoru bardziej niż mogło.

Elias i Art, obaj zakończyli w barze, gdzie Wynn i Mike czekali na Pickera. Uwielbiam to, jak Art. zrobił zdjęcie Eliasa telefonem, gdy go tymczasowo wystraszył – to było tak jak Raylan zrobił gdy pierwszy raz spotkał Quarles.

Patrzyliśmy na to jak na narzędzie w naszej skrzynce narzędziowej, pomysł, że możesz po prostu zrobić zdjęcie ludzi teraz swoim telefonem. Myślę, że możemy to zrobić jeszcze raz w tym sezonie.

Scena w barze była świetna – od Wynna pytającego czy ktokolwiek spostrzegł czy on zamawiał, do Arta ostatecznie mówiącego do Eliasa, który przyszedł poprosić Pickera by wyszedł z nim, że daje mu 10 sekund by wyjść albo zostanie zastrzelony. (To też typowe dla Raylana).

Wszyscy zebraliśmy historie razem, ale gdy czytaliśmy pierwszy szkic scenariusza Provenzano, powiedzieliśmy tylko: „Cóż, poszło. Mamy odcinek”. Ta scena w szczególności, nie sądzę by bardzo została zmieniona od pierwszego szkicu. Mogły być drobne zmiany, mógł wykonać jakąś drobną pracę na planie, ale to była po prostu pięknie napisana scena. Uwielbialiśmy ją czytać, a wypadła tak, jak mieliśmy nadzieję, że to się stanie. To było zabawne dać Artowi scenę prawdziwego drania, a jest w tym świetne wsparcie Wynna Duffy’ego. Picker jest w tym świetny. Nawet Mike dostał tekst [z akcentem]: „Masz to. Wyjdź, nagram ci klip”. Jesteśmy bardzo dumni z tej sceny.

Picker ostatecznie dał Raylanowi adres, gdzie można znaleźć Eliasa, po tym jak Raylan przypomniał prywatnie Pickerowi, że to co on ma na Raylana – wiedza, że Raylan zaaranżował dla jednego z przestępców (Sammiego) zamordowanie innego (Nickiego) – nie zadziała dobrze dla Pickera.

Ta scena dużo ewoluowała. Szła w kilku różnych kierunkach. Wiedzieliśmy co chcemy osiągnąć, co chcemy z niej wydobyć, jak uczynić ją inną od tego wszystkiego co było pomiędzy Raylanem i Pickerem. To wymagało trochę pracy.

Ta strzelanina między Eliasem, Raylanem i Artem odbyła się w hangarze na lotnisku?

To miała być firma przewozowa, kurierska. Była scena, którą nagraliśmy, w której widzisz kolesia, który prowadzi tę firmę i jest oczywiście wplątany we wszystko, a odcinek po prostu się wydłużał. Czuliśmy, że możemy w to po prostu wskoczyć. To by dodało trochę więcej jasności. Jedna rzecz, którą rzuciłem to było: „Uczyńmy to specjalnym. Dajmy Eliasowi karabin automatyczny”, co jest bardzo dziwną bronią, która może strzelać jak karabin maszynowy, ale wystrzeliwuje pociski shotguna. To jest zabawne dla Wraya Nerely’ego by mieć to na ramieniu i przeładowywać.

Po tym jak Raylan wyciągnął Eliasa, Marshalowie znaleźli Thero Tonina (grany przez Adama Arkina) w skrzyni. Czy zobaczymy go jeszcze?

Myśleliśmy o tym. Dostaliśmy się do jedenastego odcinka, tam jest takie miejsce, w którym mogliśmy się do niego zwrócić. Były problemy z jego dostępnością, a potem wymyśleliśmy sposób by do tego nie wracać. Zakończyliśmy w pewnym sensie historię Theo Tonina. Nie myślimy o wracaniu do tego i do Detroit w reszcie serialu, choć zobaczymy. Mieliśmy pomysły by zobaczyć Theo kilka razy w zeszłym roku, ale Adam pracował nad „The Americans”, więc nie mogliśmy tego zrobić, więc powołaliśmy postać Nicky’go Augustine, szczerze mówiąc. Tym razem, była ta sama synchronizacja: pomyśleliśmy, „Zobaczmy Theo Tonina w tym odcinku”, a reakcja: „Cóż, Adam to  reżyseruje. Świetnie. Może reżyserować siebie”.

Lubię scenę świętowania z Artem, Raylanem i Vasquezem, ale jak publiczność, jesteśmy zmartwieni: raz gdy widzieliśmy stróża prawa z emeryturą na horyzoncie świętującego szczyt swojej kariery, zaczęliśmy się martwić, że on umrze.

[Śmiech] Zawsze żartujemy, że postać zaraz powie: „Tak, zaraz po tym jak zrobimy te wielkie, niebezpieczne rzeczy, zamierzam zabrać syna na baseball” albo: „jutro emerytura, a ja i moja żona zamierzamy udać się na moją nową łódkę i żyć wiecznie”, i wiesz, że coś złego się stanie. Ale chcieliśmy dać Artowi ten moment, dać Nickowi ten moment.

Vasquez powiedział Raylanowi i Artowi, że Picker powiedział, że to był podejrzany agent FBI Barkley na asfalcie tej nocy gdy Sammy zabił Nickiego, Raylan opuścił pokój, potem odwrócił się i powiedział Artowi: „To nie był Barkley i mogę ci to powiedzieć z całą pewnością”.

To była trudna rzecz do wypracowania, szczególnie przegadania z naszym doradcą technicznym Chrliem Amanzą. Raylan nie może po prostu się ujawnić i powiedzieć: „Ka to zrobiłem. Ja tam byłem”. Ponieważ, gdyby to zrobił, Art musiał by przeprowadzić śledztwo, a Raylan mógłby pójść do więzienia, a to byłoby całkowitą katastrofą dla biura. Więc to jedyna rzecz jaką zamierzam powiedzieć o tym: Tekst Raylana był bardzo precyzyjnie sformułowany. I zawsze czuliśmy, że Raylan wie, że Art wie, a Art wie, że Raylan wie i Art daje Raylanowi kilka okazji, gdzie mógłby powiedzieć o co chodzi, a Art chce wiedzieć i nie chce, ale Raylan czuje, że jest mu to winien. Nawet jeśli rozumie, że to może w pewien sposób zakończyć ich przyjaźń.

Odcinek ma pewien komiczną ulgę przez Deweya Crowe (Damon Herriman), który poszukuje duszy przytulony z dwiema prostytutkami i oddaje swoje cenne rzeczy.

Po tym, jak to nagrali, Chris Provenzano też powiedział mi, że to może być wysoki punkt w jego karierze. [Śmiech] To była po prostu bardzo śmieszna scena. To nawet więcej niż oczekiwaliśmy od Damona. „To psi żółw” – nawet bez wyjaśniania tego. Początkowo zamierzaliśmy wprowadzić kogoś trzymającego rzecz, dzięki czemu mógłbyś zobaczyć, że to był pies i żółw razem, jeśli ktoś miałby mieszańca w głowie. Ale nie, nie potrzebujemy tego, niech to będzie rzecz Deweya. „To jest psi żółw”.

Czy zobaczymy dalsze podejmowanie decyzji przez Deweya czy zostać czy odejść w następnym odcinku?

Tak, całkiem szybko. Chcemy bawić się pomysłem, że Dewey myśli o samobójstwie? Czy jest aż tak źle? Nie. Ale chcieliśmy zagrać w tym odcinku, tylko w tej jednej scenie, że on myśli o odejściu.

Darryl pomaga podczas remontu w domu Audrey. Przewijałem tę scenę, gdzie wieszał plakat kota „Powieś mnie tu!” ponieważ byłem pewien, że musi przykrywać coś w ścianie, ale nie, on rzeczywiście wieszał to tylko jako dekorację.

[Śmiech] To coś, co Provenzano napisał w scenariuszu, a dział sztuki to przyjął na zasadzie, „zróbmy to. Ok”.

Darryl skłonił Wendy by przyszła do Harlan i wzięła nadzór nad Kendalem. Przypuszcza, że ma go zabrać z powrotem do Miami, ale Darryl chce by zostali. Mówią, że dla pieniędzy, mogą zrobić „stare rzeczy”. Jakaś wskazówka?

Jak oni zamierzają zdobyć dom, miejsce do życia, to rzeczywiście pytanie na szósty odcinek piątego sezonu.

Porozmawiajmy o scenie Danny’ego z Kendalem i Jeanem-Baptistą (Edi Gathegi). Nie widziałem nadchodzącej śmierci Jeana-Baptiste.

Ta jak i my. [Śmiech] Więc scena Danny –Kendal, chcieliśmy ugruntować tę sprawę jaką ma Danny, pomysł zasady 21 stóp. Możesz to zobaczyć online. Pomysł jest przypuszczalnie taki, że w odległości 21 stóp, koleś z nożem może pokonać kolesia z bronią, jeśli broń jest w kaburze. Jeśli nożownik przejmie inicjatywę i zacznie biec gdy będzie wyciągał nóż, podczas gdy drugi koleś próbuje wyciągnąć broń, nożownik może wygrać. To pojawiło się wcześnie minionego lata w pokoju scenarzystów i było jedną z rzeczy, jakie zdecydowaliśmy się dać Danny’emu od początku sezonu. Potem chcieliśmy zobaczyć jak zadręcza tym Kendala.

A pomysł by Danny zastrzelił Jeana-Baptiste?

Posłuchaj, zrobiliśmy co w naszej mocy na początku tego sezonu gdy zatrudnialiśmy aktorów do serialu, a nie możemy im zawsze gwarantować co będą robili czy w jakim kierunku to pójdzie. Zatrudnienie Ediego Gathegi było wielkim zyskiem dla nas, ale postać nie rozwijała się już dla niego. Nie widział dokąd to zmierza, a nawet jeśli chcieliśmy by Jean Baptiste przeżył do końca sezonu, Edi nie cieszył się tą podróżą. Nie mieliśmy kontraktu by go zatrzymać, więc powiedzieliśmy: „Cóż,



Kategorie: Spoilery Wywiady Telewizja 
Seriale: Justfied: Bez przebaczenia 

Zobacz również: