redakcja
| 22-02-2014, 02:43:46
Uwaga spoiler! Jeśli nie widziałeś ostatniego odcinka „Justified”, „Kill the Messenger”, napisanego przez Ingrid Escajedę i wyreżyserowanego przez Dona Kurta, to przestań czytać teraz. Jak w całym sezonie, showrunner Graham Yost zbiera nas do pokoju scenarzystów.
Zacznijmy od tego początkowego ujęcia, gdzie Raylan wchodzi do baru, w deszczu i mroku, by spotkać Arta. To było świetne ujęcie, przewijałem.
Don przyszedł z pomysłem. Napisaliśmy tę scenę, gdzie w zasadzie nic nie było mówione i Art go uderzył, a Don pomyślał o otwartych drzwiach do baru i padającym deszczu. Pozostałe sceny miały być w zapowiedzi, potem poczuliśmy, że nie, to tak ważna scena, zróbmy z niej całą zapowiedź. Była piosenka Willie Nelsona, którą mieliśmy, na którą nie mogliśmy sobie pozwolić. Nasi ludzie od muzyki [kierownik muzyczny] Greg Sill i [redaktor muzyczny] Lisa Arpino znaleźli inną piosenkę i to jakoś zadziałało.
Widzieliśmy Rachel zmierzającą do Raylana pod koniec, z nadzieją, że powie jej dlaczego Art go uderzył, a Raylan powiedział jej że nie widzi świata poza nią i ufa jej nad życie, nie zamierza o tym rozmawiać. Zrozumiała dlaczego, co potwierdza to co powiedziałeś w zeszłym tygodniu: jeśli opowie co zrobił z Sammym Toninem i Nickym Augustine, to rozpęta burzę.
Jeszcze raz, pracując z naszym doradcą technicznym, chcieliśmy by Raylan zasadniczo zwierzył się Artowi, ale w taki sposób by nie skłonić Arta do przeprowadzenia śledztwa, więc dało to Artowi możliwość wyparcia się, więc nie musiał rujnować życia Raylanowi, a w konsekwencji wszystkim w biurze i swojego własnego. To byłby wielki czarny znak zapytania w życiu ich wszystkich. Raylan dał mu taką wersję, która nie brudziła rąk Arta, ale to nadal była dla Raylana trudna sprawa. Robiliśmy wiele różnych scen by to osiągnąć i pojawiło się pytanie, czy musimy odpowiadać dlaczego Art go wcześniej uderzył? Albo pozostawić to jako pytanie na które Raylan odpowie w scenie z Rachel? Postanowiliśmy pójść w tą stronę.
Myślałem, że Allison ładnie zamknęła Raylana gdy powiedziała, że jest bohaterem, który by wbiegł do płonącego budynku, ale on też podłożyłby ogień.
Ta scena szła zmieniała się razy zanim zdecydowaliśmy się na tę wersję. Chcieliśmy odwołać się do stanu Raylana w tym odcinku, a jeszcze pozostałe sprawy miały miejsce. To był nasz sposób by to osiągnąć. Poczucie, że Allison jest jak Winona, nawet bardziej, i kimś kto może zobaczyć Rayana takim jakim rzeczywiście jest i pokazać mu to. I rzeczywiście, nawet lepiej niż Winona, ponieważ nie ma tego samego rodzaju ładunku historii stojącej za tym.
Przejdźmy do Avy. Dotarła do więzienia stanowego dla kobiet w Kentucky i Boyd zdobył siostrę swojego starego kumpla neonazisty, Gretchen, by chroniła Avę. Gretchen weszła by odstraszyć innych więźniów w podwórzu, a potem skoczyła do Avy i obcięła jej włosy, ponieważ, tak jak jej brat, Gretchen nienawidzi „zdrajców rasy” bardziej niż czegokolwiek.
Wiedzieliśmy, że chcemy by coś dużego i dramatycznego wydarzyło się Avie w tym odcinku. To był pierwszy odcinek jej samej, a teraz małej rybki w wielkiej wodzie, w bardzo niebezpiecznej wodzie. Cała sekwencja montażowa (Avy wchodzącej do więzienia), Don chciał by wyrażała, że jest to całkiem nowy świat dla niej, bez piosenki „Alladin”. [Śmiech] Gdyby nas było stać na tę piosenkę, byśmy jej użyli. Nie. Chcieliśmy mieć wielkie wydarzenie. Obcięcie jej włosów było czymś o czym myśleliśmy przez wiele miesięcy. Dyskutowałem to znów z Joelle (Carter) we wrześniu. Musiała mieć obcięte włosy. Nie zamierzaliśmy robić peruki. Gdy Joelle pokazała się na premierze sezonu na początku stycznia, miała przedłużone włosy i spięte w kok, więc nikt nie wiedział, że są już krótkie i nie pytał „Czekaj chwilę, Twoje włosy są krótkie! Co się stało?” Dbała o to, by zachować tę małą ale ważną tajemnicę.
Najzabawniejsze jest to, że osoba, która w scenie rzeczywiście obcinała jej włosy i obcinała je jej naprawdę, to nasza stylistka (Maxine Morris). [Śmiech] Okazało się, że gdy pierwszy raz to robiła, robiła to jak fryzjerka – jakby lekko przystrzygała – wszyscy na to, „Nie, musisz obciąć jej pasmo włosów!” „Dobrze, dobrze”. Joelle motała się z tym przez klika dni wcześniej. Powiedziała słodką rzecz. Powiedziała, że zawsze myślała, że może zostać poproszona o obcięcie włosów do roli od czasu do czasu i zdecydowała, że zrobi to tylko jeśli coś będzie dla niej ważne, a „Justified” jest dla niej ważne. Poczuliśmy, że to było dla niej istotne, by się zgodzić na to obcięcie. Chcieliśmy pewnego rodzaju zwrotu, który zobaczysz, z desperacji i z konieczności, pewien wzrost w jej postaci.
Nie widzieliśmy, jak krótkie będą w tym odcinku.
Myślę, że dziewczyny nazywają to koczek? Może troszkę dłuższe niż to, może to kok. Są zdecydowanie wyraźnie krótsze niż miała. To jest to z Joelle: Ma więzienną fryzurę, która jest krótka, a nie uwierzysz, zabawna sprawa – nadal jest piękna.
Gdy Ava wcześniej zapytała swojego prawnika: „Czy możesz mi pomóc?” To mnie powaliło.
Wiem. To może być od Ingrid, ale wierzę, że było od Joelle. To był fajny moment na koniec tej sceny.
Nowa koleżanka Avy wydaje się być dość przyzwoita. Czy to będzie ożywienie dla Avy?
To trudna droga dla Avy. Będą chwile pewnego rodzaju tryumfu albo przynajmniej zakończenia, osiągnięcia czegoś. Ale to nie jest dobra jazda dla niej.
Czy zobaczymy jeszcze Gretchen?
Tak. Nie za dużo. Ale w ważnym momencie.
Czy to oznacza, że historia Avy będzie bardziej znacząca?
Tak. Każdy odcinek od tego momentu aż do końca sezonu
Przechodząc do Crowe’ów, Allison poszła sprawdzić co w domu Kendala i Wendy, a gdy wyszła, Dany był na zewnątrz z psem z wielkimi jajkami, szczekającym na nią. Czy to szczekanie było planowane, czy AJ Buckley znalazł coś na planie?
Wszystko było napisane. Mogliśmy zatytułować ten odcinek „Wiarygodne Zaprzeczenie”. Nie chcieliśmy by Dany zepchnął ją z drogi, a potem pojawił się i powiedział, „Hej, to ja”. Ale chcieliśmy by dał jej do zrozumienia, że to on, ale w taki sposób, który nie dawałby podstaw do jego zatrzymania. Gdyby to był serial „CSI”, znaleźli by ślady farby na jego zderzaku i inne takie, ale to nie jest nasz serial.
Uwielbiam moment, w którym Allison widzi również Raylana z posiniaczoną twarzą: „Co do cholery stało się z twoją twarzą?”
To była tylko próba uzyskania informacji, bez konieczności wchodzenia w scenę. Dobrze, wiemy o czym będą rozmawiać, ale nie musimy tego widzieć.
Gdy Darryl nie może odnaleźć Jeana-Baptiste, to jest ta scena, gdy Danny zmyśla historię o tym jak Jean-Baptiste miał dość Darryla i opuścił miasto.
Jak rozmawialiśmy o tym w zeszły tygodniu, śmierć Jeana Baptiste nie była częścią pierwotnego planu. Nagle, gdy zrobiliśmy szósty odcinek, mieliśmy w nim Jeana. Musieliśmy to zaadaptować. Ta scena pomiędzy Darrylem, Kendalem i Dannym rozmawiającymi o Jeanie była czymś co zostało nagrane po tym, jak nagrano cały odcinek.
Dewey stara się sprzedać swój basen –
„To moje marzenie”. „Pewne kosmetyczne zniszczenia”. Pracujesz z tym co masz. Więc gdy mieliśmy scenę, w piątym odcinku, gdzie Dewey oddaje swojego psa i naszyjnik z zębów aligatora Teenie i Meenie, to pokazuje stan jego umysłu. Chcieliśmy pójść dalej w tym odcinku, więc niech powie „Nie, nie porzucę marzeń”. To daje mu cały pomysł by pójść do Boyda, a to oczywiście, przyjmuje zwrot w stylu Deweya, ponieważ nic nie jest proste dla Deweya Crowe.
Gdy Danny prowadzi tego gościa obok Deweya, widzi prostytutkę i mówi, „Jak się masz skarbie?” a potem, „Cholera, a miałem taki przyjemny dzień” – czy to było w scenariuszu?
Jestem prawie pewien, że „przyjemny dzień” to dzieło AJ. Jedna rzecz na temat tej sceny, to musiał prowadzić tego gościa kilka razy i pod koniec był całkowicie wyczerpany.
Podoba mi się to co AJ robi z Dannym. Od początku sezonu, Danny był opisywany jako psychopata, a on to naprawdę pokazuje.
Jest spektakularny. Masz takiego aktora i on robi to tak realnie i radośnie i przerażająco, ale nie odpychająco. Nie wiem co to jest, ale jest magnetyzujący.
Dewey i Danny poszli do baru Boyda by przyłożyć pistolet Boydowi do głowy, mając nadzieję, że Dewey zdobędzie pieniądze by zapłacić Darrylowi by ten opuścił Kentucky. Zamiast tego znaleźli Carla. Po tym jak Dewey nie mógł pociągnąć za spust, rozpoczęła się bójka. Zwykle w „Justified”, akcja to jedno uderzenie, jeden ruch kijem albo łopatą. To była rozbudowana scena.
Chcieliśmy by Carl był bardzo trudny do zdobycia dla nich. Nawet jeśli oni maja broń, chcieliśmy pokazać jak hardkorowy jest Carl.
Picker zaaranżował dla Boyda i Wynn spotkanie z Panem Yun.
Początkowo nazwaliśmy postać naszym Meksykazajatą. Chcieliśmy kogoś, kto nie będzie stereotypowym meksykańskim dilerem. Część tej postaci to jeden z naszych pisarzy, Leonard Chang, on jest Azjatą, więc staraliśmy się umiejscowić więcej Azjatów w serialu by wywołać u niego uśmiech. A Ingrid natknęła się na coś o koreańskich robotnikach w Meksyku sto lat temu. To w pewnym sensie pasowało i stało się czymś co było pewną odmianą. Zobaczycie Yuna ponownie. Pracuje dla kartelu. Jest jego twarzą.
Po tym jak Wendy zmusiła Rachel i Raylana do zmiany kierunku zanim mogli dostać się do Dannego, poszli szukać Mike’a, właściciela domu, gdzie rozbili się Crowowie. Spotkali Kendala pracującego w sklepie Mike’a ze sprzętem i Darryla z piłą. To była zabawna scena dla Michaela Rapaporta.
Wcześniej, w pokoju scenarzystów, rozważaliśmy różne wersje tego co się stanie w sklepie i kiedy zobaczymy Mike’a. To była postać którą zawsze lubiliśmy i lubiliśmy ten sklep. To jest ten sam sklep z dziewczyną z bransoletkami z zeszłego roku. Wróć do pierwszego sezonu, to jest ten, gdzie Ava kupowała towar i Johnny przyszedł i zaczął mówić, „potrzebuję rolkę plastiku, topór, łopatę, ,a wszystko po to by zaimponować Avie. Mieliśmy szalone pomysły ludzi mających podłączone piły tarczowe i jadących nimi poprzez ziemię i inne takie rzeczy, ale to okazało się niewykonalne, to stało się bardziej zabawne niż na granicy niebezpieczeństwa. Gość wchodzący z pracującą na baterie piłą tarczową wydawał się przerażający i dziwny.
Dewey i Danny wzięli Carla do domku Mike’a. Gdy Jimmy zadzwonił na komórkę Carla odbiór był tak zły – jaki miał być – że ani Jimmy ani Boyd nie mogli usłyszeć, że to był Dewey a nie Carl przy telefonie. Zabawne.
[Śmiech] To była próba wprowadzenia zamieszania. Rozważaliśmy to na wszystkie sposoby czy Boyd rzeczywiście odkryje, że Carl został porwany i że Dewey go przetrzymuje. Zakończyliśmy w ten sposób ponieważ zakończenie nie byłoby tak duże, a to i tak by się stało: Carl ucieka i idzie do Boyda, a Boyd nie zamierza iść mu na ratunek.
Rachel i Raylan pojawiają się w domku, a Rachel rusza by skopać Danny’emu tyłek, co było super. Potem zamiast zwrócić się do Carla zwraca się do Danny’ego, więc Raylan i Rachel mogliby zabrać Danny’ego, Carl odegrał to w taki sposób jakby byli kochankami S&M, którzy nawet nie pomyśleli o słowie bezpieczeństwo. To też śmieszne.
Aktor, który gra Carla, Justin Winston – to jeden z tych momentów, gdzie myślisz, „O mój Boże, ten gość jest niesamowity”. To wspaniały występ w tej scenie. To po prostu pomysł, który został rozwinięty w pokoju: Wiedzieliśmy, że potrzebujemy jakiegoś zejścia między Raylanem i Dannym, ale to tylko szósty odcinek, więc to nie może być śmiertelne. Więc spodobał nam się pomysł Raylana zasadniczo idącego do Harlan by uderzyć Danny’ego w twarz, a nie robi tego. Ale Rachel robi. Taki był cel.
To też pokazuje Carla jako spryciarza poza tym, że jest hardkorowy. Czy Raylan nie martwił się, że Boyd i Carl rzeczywiście zabiją Danny’ego? Czy nie dbał o to?
Nie wiem gdzie w jego głowie to leżało. To było coś w rodzaju „Cóż, zrobiłem co mogłem. Reszta należy do tych idiotów. Cokolwiek zrobią jest to poza moją kontrolą”.
Danny przekazuje historię Darrylowi i Wendy, próbując powiedzieć „konsensusie” mówi „konseksusie”.
To AJ. Danny to pewien rodzaj większego i straszniejszego Deweya. [Śmiech]
Wskazałeś na początku sezonu, że Boyd i Darryl mogą nie być wrogami cały rok, ale to nadal to interesująca niespodzianka, kiedy Boyd przyjdzie i poprosi Crowe’ów, by chronili jego i Jimmiego gdy poszli skonfrontować się z bratem Gretches i zmusić go do zmiany jej rozkazów.
Wiedzieliśmy od szóstego odcinka, że potrzebujemy Boyda by wykonać uwerturę i by zobaczyć początek partnerstwa, ponieważ zobaczysz dokąd to idzie. Nie powiem, że to było łatwe do uzyskania. Trudno było to zmotywować i znaleźć dobry powód. Podstawowym powodem jest to, że Boyd nie ma wystarczająco dużo ludzi, a ci goście dali mu twardzieli tutaj. Część tego, która przyszła razem z pomysłem, cóż, co zrobi z sytuacją gdzie Boyd jest zagrożony przez tych gości, odwróci to i zatrudni ich? To wydaje się działać w naszym świecie.
I to zostało pokazane w scenie w barze w zeszłym tygodniu, gdy Darryl podziwiał Boyda będącego zimnym jak lód. Było tam trochę uznania między kolegami co możesz zobaczyć w Darrylu podejmującym ten krok.
Tak
To było interesujące zobaczyć