Arek Tobiasz
| 20-04-2013, 20:48:56
Dwie kobiety walczące o Joffreya? Tylko w "Grze o tron".
W dramacie fantasy HBO Margaery Tyrell (Natalie Dormer) jest energiczną nową narzeczoną młodego króla (Jack Gleeson)... i główną rywalką jest jego matka, królewska regentka Cersei Lannister (Lena Headey).
"Chodzi o władzę i kontrolę nad Joffreyem" - mówi Natalie Dormer. "Jestem pewna, że wiele czytelników będzie zdolnych identyfikować się z problemami z teściową. Ro bardzo ludzki komentarz, nie? Mąż musi pogodzić się z tym, że kobieta numer jeden w jego życiu z matki przechodzi na żonę i to jest trudne dla obu kobiet. Margaery chce mieć kontrolę nad Joffreyem. Jeśli Margaery ma kontrolę nad królem, jej rodzina ma kontrolę nad tronem. Cersei jest słusznie zaniepokojona o to, że ta władza nad Joffreyem jest jej odbierana".
Margaery jednak szybko robi postępy z Joffreyem. Nie tylko jest atrakcyjna, bogata i popularna wśród ludu Królewskiej Przystani, ale ona również wie jak schlebiać facetom (i ich kuszom). Jednak niech lepiej uważa. To nie jest łatwe trzymać krwiożerczego i nieprzewidywalnego Joffreya w ryzach. Wystarczy zapytać jego poprzednią narzeczoną Sansę (Sophie Turner), której ojciec Ned (Sean Bean) został ścięty pomimo obietnicy utrzymania go przy życiu.
Czy Margaery nie doceni swojego króla? Dormer odpowiada na to pytanie i inne poniżej:
Jak opisałabyś ambicje Margaery i jej zdolność do uczestnictwa w tej politycznej grze?
Widzowie znają bardzo dobrze Joffreya i Cersei i wiedzą jak są mroczni i niebezpieczeństwem z Lannisterów. Tyrellowie pojawili się i przybyli do Królewskiej Przystani, nie doceniają sytuacji. Myślę, że mogą kontrolować Lannisterów i zająć się nimi. Przeżyją paskudny szok. Mimo, że są świetnymi politykami i pragmatykami, myślę, że Tyrellowie nie spodziewali się poziomu rozgrywki i niebezpieczeństwa jakie znajdą w swoich przyszłych teściach. Interesującą rzeczą o Margaery jest to, że tak, ona jest oportunistką. Margaery jest wielką protegowaną Królowej cierni, Lady Olenny, postaci Diany Rigg. Jest pragmatyzm w niej. Ona wie jak przeżyć.
Czy Margaery może dorównać Lannisterom w intrygach? Jej dobroczynność wydaje się kalkulowana.
Myślę, że interesującą rzeczą do zagrania dla mnie jest to, gdzie kalkulacja się zaczyna, a szczerość zatrzymuje. Myślę, że ludzie mogą źle zrozumieć Margaery; ona jest szczerą, prawdziwą dziewczyną. Ona naprawdę czuję sympatię do Sansy. I nie myślę, że jej publiczny PR jest całkowicie nieszczery. Wszyscy przywykliśmy do polityków całujących dzieci... Nie sądzę, że ona na pewno jest kalkulującą suką, która lubi bawić się społeczeństwem i lubi grać z każdym wokół niej. Ona próbuje pogodzić bycie dobrym człowiekiem z byciem dobrym władcą. Ona naprawdę myśli, że jeśli poślubi Joffrey i da mu syna, będzie mogła stworzyć dobrego, silnego, spokojnego króla siedzącego na tronie z nią jako Królowa Matka.
Co Margaery myśli o rewelacjach Sansy, że Joffrey to potwór?
Myślę, że na pewno jest w niej prawdziwy niepokój. To jest sposób w jaki Diana i ja to zagrałyśmy. To jest naprawdę mroczny, niebezpieczny problem. Przynajmniej to nie będzie łatwe. Oczywiście, że się boi; ona nie jest odporna na strach. Piękno pisania "Gry o tron" polega na tym, że postacie nie są odporne na strach. To teraz jej walka, którą musi wygrać.
Jest intrygująca kwestia, którą Margaery mówi, kiedy podziwia kuszę Joffreya: "Wyobrażam sobie, że to musi być ekscytujące, aby pociągnąć palcem tutaj i oglądać jak coś tam umiera". Czy ona po prostu pogrywa nim czy naprawdę jest zaintrygowana tą mroczną stroną?
Margaery nie jest bezpieczna. Mimo, że scena została nakręcona w bardzo zmysłowy, seksualny sposób, jest jednak bardziej psychologiczna. Ona stara się rozgryźć co pociąga Joffreya, ponieważ jeśli się tego dowie, to będzie mogła go kontrolować. Inie tylko kontrolować go w paskudny, manipulujący sposób, ale kontrolować go dla lepszego królestwa. Joffrey jest jak armata. Manipulowanie osobą niekoniecznie jest negatywne. Manipulujemy naszymi dziećmi starając się uczynić je lepszymi ludźmi. Chodzi o psychologię. Margaery jest studentką psychologii.
Pamiętam jak reżyser powiedział do mnie: "On celuję kuszą w ciebie jak wchodzisz do pokoju. To jak ktoś trzymający AK-47. To odpowiednik w Westeros". Facet, mój narzeczony, trzyma broń wycelowaną we mnie jak wchodzę do pokoju. Więć to jak wzięcie głębokiego oddechu i próba znalezienia sposób, aby pokierować to przeciwnym kierunku. To odbicie poprzedniej sceny, kiedy Joffrey trzyma kuszę wycelowaną w Sasnę. Jest bezpośrednie porównanie tam: "Jak tamta dziewczyna sobie z tym poradziła? Jak ta dziewczyna sobie z tym poradzi?" Jest tam prawdziwy strach. Ona pracuje naprawdę ciężko, ponieważ myślę, że wie na jakiej głębokiej wodzie obecnie pływa.
Choć Margaery wydaje się nie mieć zbyt dużo szczęścia z Cersei też...
Ona ma inną świetną scenę, w której stara się rozpracować Ceresei i kompletnie się to nie udaje. Ona nie wygrywa tej sceny jak to zrobiła z Joffreyem. Ona nie dostaje tego czego potrzebuje: informacji. Zdaje sobie sprawę, że jest jeszcze bardziej zagubiona z Cersei niż początkowo myślała.
Jaka będzie dynamika między Sasną a Margaery?
To jest niepewne, ponieważ to dwie kobiety w dość strasznym świecie i byłoby o wiele łatwiejsze i bardziej pocieszające jeśli mogłyby być prawdziwymi przyjaciółkami. Gdyby te dwie dziewczyny spotkały się w innej sytuacji, w innych okolicznościach, to jest wysoce prawdopodobne, że one naprawdę by się zaprzyjaźniły. Obie pochodzą z uprzywilejowanych, rządzących rodzin i obie pochodzą z bliskich rodzin. Oboje wiemy jak bliscy Starkowie są i to mówiąc Tyrellowie są również bliską rodziną. Nie sądzę, że to jest poza strefą logiki, że w innych okolicznościach, Margaery i Sansa byłyby zupełnie niewinnymi, prawdziwymi przyjaciółkami.
Margaery patrzy na swoją babcię Lady Olennę. Czy to też tak patrzysz na damę Dianę Rigg, która gra Olennę?
O ile Dama Diana Rigg, nagrodzona Tony aktorka jest doświadczona i kiedy jesteś z wielką damą jak ona, po prostu siadasz, oglądasz i się uczysz. Więc jest miłe porównanie dla Sophie i mnie jako młodych aktorek, aby słuchać i uczyć się w sposób w jaki Margaery i Sansa słuchają i uczą się od Olenny. Myślę, że porównanie jest oczywiste i całkowicie wiarygodne.
To taka przyjemność pracować z Dianą Rigg. Byłyśmy na kieliszku wina w hotelowym barze po naszym pierwszym dniu pracy. Oboje miałyśmy stroje. Powiedziała mi stare historie sięgające pracy w teatrze jaką zrobiła, ludzie, z którymi pracowała z powrotem w latach 60. i 70. Ona jest legendą. Wspaniale jest usłyszeć te stare wojenne historie. Jestem pewna, że poza kamerą, Olenna robi to samo z Margaery mówiąc jej te wszystkie plotki o dawnych czasach w Wysogrodzie i Królewskiej Przystani, robiąc to co babcie i prababcie robią: trochę plotkują.
Co dalej z Margaery?
To o Margaery zdającej sobie sprawę co może, a czego nie może kontrolować i kogo może, a kogo nie może kontrolować i co to oznacza dla przyszłości. I po drugiej stronie ślubu, jeśli będziemy mieć ślub, jak ona pogodzi się z byciem w tej klatce. Klatce o jakiej sama Cersei mówi. Margaery musi pogodzić się z tą klatką i w minucie, w której walczy z tym zobaczymy jaką dużą klatkę może zrobić dla siebie.
Co myślisz o Margaery? Czy ona pasuje dla Joffreya?