Arek Tobiasz
| 29-06-2015, 15:05:00
Piąty sezon „Downton Abbey” był, pod wieloma względami, o kobiecej niezależności.
Mary (Michelle Dockery) podjęła romantyczne decyzje, które były właściwe dla niej, nawet chociaż były kontrowersyjne jak na jej czasy; Cora (Elizabetg McGovern) realizowała swoje zainteresowanie historią sztuki, i postawiła się swojemu mężowi, Robertowie (Hugh Bonneville), kiedy nie ufał jej z flirtującym Simonem Brickerem (Richard E. Grant); a Rose (Lily James), która jest Angielką, poślubiła Żyda, Atticusa (Matt Barber), pomimo sprzeciwu swojej matki — i społeczności.
Edith (Laura Carmichael) również, i szczególnie, wyróżnia się w tym froncie niezależności. Zaufała miejscowej rodzinie rolników z Marigold, dzieckiem, które miała z nieprawego łoża ze zmarłym Michaelem Gregsonem (Charles Edwards). Ale pod koniec sezonu, zabrała Marigold, aby się nią opiekować. (Chociaż Edith „adoptowała” Marigold, i nadal nie powiedziała Mary, że jest matką Marigold, po wielu miesiącach, Edith wreszcie znowu może ponownie opiekować się swoją córką). Nie wspominając, że nadzoruje firmę wydawniczą Michaela, którą odziedziczyła po jego śmierci.
„Ma niesamowicie współczesną historię, naprawdę” — mówi Carmichael, która dodaje, że czuła się bardzo szczęśliwie, że miała tak mięsista narrację do zagrania. „Pracuje, jest samotną matką”.
Ale Julian Fellowes — twórca serialu, samotny scenarzysta i producent wykonawczy — utrzymuje, że „Downton Abbey”, które obecnie jest brane pod uwagę przy nagrodach Emmy, od dawna było o kobiecej niezależności. „Serial jest o odkrywaniu kobiecej niezależności jak o każdym innym temacie” — mówi Fellowes. „Zmiana roli kobiety między 1912 a 1925 rokiem była fantastyczna, biorąc pod uwagę, że minęło zaledwie trzynaście lat. Z historią Marigold, przypominamy ludziom, że do stosunkowo niedawna posiadanie nieślubnego dziecka było niemożliwe jeśli chciałeś utrzymać przyzwoity styl życia”.
Sprowadzenie historii Edith i Marigold na ekran było ważne dla Fellowesa, w dużej mierze, ponieważ to była prawdziwa sytuacja dla wielu kobiet, z niezliczonych środowisk, które żyły w tych czasach.
„Ta kultura była z nami absolutnie aż do końca lat 50., i we wszystkich klasach” — powiedział Fellowes. „Ktoś jak Edith miałby wiele do stracenia, ponieważ ona również musi zapłacić wiele za to, że jest obiektem światowego skandalu. Kobieta z klasy robotniczej w Liverpoolu prawdopodobnie nie, ale kobieta z klasy robotniczej w Liverpoolu byłaby nie do zatrudnienia, wiec musiałaby udawać, że jej córka była jej siostrą, a jej matka była twoją matką, itd., aby utrzymać możliwość zatrudnienia, swój szacunek, swój potencjał jako żona”.
Podsumował: „Tutaj było wiele, wiele kobiet, które utknęły w tym, a myślę, że to było dobre, aby mieć tą symboliczną historię w naszym serialu”.
„Downton Abbey” zmierza do swojego szóstego i finałowego sezonu, a z tego jak to brzmi, tutaj będzie o wiele więcej tematu kobiecej niezależności w odniesieniu do Edith (Mary dowie się o Marigold do końca serialu, prawda?) i innych.